Det är matleveranstjänsten Wolt som korar de restauranger runt om i Sverige som fått högst betyg under 2020. Ett år som präglats av coronapandemin. Det är de restauranger som tilldelats högst genomsnittligt betyg av kunderna som prisas. I Eskilstuna har, enligt Wolt, tiotusentals betyg och recensioner inkommit på deras samarbetsrestauranger. I topp återfinns Basmati, som serverar bengalisk och indisk mat, i topp.
– Vi är jätteglada och tacksamma till alla kunder! Det är jättekul att få utmärkelsen men det viktigaste för oss är att kunderna är nöjda med maten, säger Sayd Chowdhury som äger Basmati tillsammans med Anindya Chakraborty.
De öppnade restaurangen i slutet på september 2019, innan dess jobbade de på en indisk restaurang i Stockholm.
– Vi såg att det inte fanns någon restaurang här i Eskilstuna som lagar indisk och bengalisk mat från grunden, säger Chowdhury.
Det dröjde bara några månader efter starten innan pandemin slog till, något som naturligtvis har varit ekonomiskt kännbart för restaurangen.
– Vi var mycket oroliga när pandemin kom. Det var jättesvårt, säger Chowdhury.
Möjligheten att leverera mat hem har varit mer eller mindre en räddning för Basmati.
– Hemleveransen av maträtter är den viktigaste delen för oss just nu. Nästan alla tar hem maten, säger Chowdhury.
Pandemin gör ovissheten för framtiden stor. Men Sayd Chowdhury har planen klar, så fort han tillåts resa ska han ta sig till sitt födelseland Bangladesh.
– Det finns många rätter i Bangladesh och Indien som inte serveras i Sverige. Vi måste dit och se hur vi kan göra det här och hämta hem råvaror, säger Chowdhury.
Wolt har funnits i Eskilstuna sedan i mars förra året och har därför inget tidigare år att jämföra med. Men de kan konstatera att hemleveranserna har ökat under pandemin generellt sett i landet.
– Under dessa turbulenta tider har vi sett att försäljningen överlag har ökat mer än förväntat i alla städer vi är aktiva i. Exempelvis har vi mer att göra under lunchtid än tidigare och en anledning kan vara att folk jobbar hemifrån och beställer hem mat från restaurangerna till lunchen. Det är däremot svårt att mäta ökningen exakt då flera faktorer spelar roll såsom väder, lön och kampanjer, säger Ludvig Helmertz, marknadschef på Wolt, i ett mejl till tidningen.