Styrelsen för Eskilstuna Logistik och Etablering AB (ELEAB) förkastar det anbud som kom in början av februari, och avsiktsförklaringen rivs upp.
Sommaren 2020 tecknades en avsiktsförklaring mellan det kommunägda logistikbolaget och en motpart med syfte att närmare utreda förutsättningarna för att utveckla Eskilstuna flygplats till en internationell flygplats.
Avsiktsförklaringen var giltig under ett år och innebar att ELEAB under denna period inte fick förhandla med andra intressenter avseende utveckling av flygplatsen.
I december kom parterna överens om en så kallad objektbeskrivning för flygplatsen och dess utveckling. Baserat på objektbeskrivningen kom motparten (som alltjämt hålls hemlig) med ett anbud för förvärv och utveckling.
– Vid utvärderingen av anbudet konstaterades att det inte motsvarar de förväntningar som vi har på pris samt finansiering, säger David Hofmann, vd ELEAB.
När anbudet lämnades in för tre veckor sedan var bolagets styrelseordförande Johan Holmqvist hoppfull.
"Jag är entusiastisk om anbudet innebär att de ekonomiska och politiska ambitionerna infrias. Mentalt sett har jag å andra sidan inga problem om ett framtida beslut som skulle innebära en utveckling med mer byggbar yta till logistikparken", sa Johan Holmqvist då.
Nu är han mindre entusiastisk.
– Vare sig beloppet eller hur finansieringen ska ske presenterades på ett sånt sätt som styrelsen hade förväntat sig. Det fanns ingen ankarinvesterare (en part som står för merparten anbudssumman), och man hade heller inte presenterat vilka finansiärerna var. Den informationen har varit ett absolut krav från styrelsen och även från stadshuset. Vi måste veta vem som står bakom pengarna, säger han.
Det hemliga konsortiets anbud gällde i grunden ett köp själva flygplatsen, inklusive tre miljoner kvadratmeter mark. Från början var ytan som skulle ingå i utvecklingsprojektet hälften så stor.
Hur mycket konsortiet var villigt att betala vill logistikbolaget inte avslöja och anbudsgivaren har begärt sekretess. Enligt uppgift var dock priset inte i närheten av vad marken bedöms vara värd.
– Jag kan inte säga något om priset innan sekretessfrågan har prövats, säger Johan Holmqvist.
Vad som ska hända med flygplatsen nu är oklart.
– Den geografiska placeringen i kombination med den utveckling som nu sker i logistikparken gör att platsen är strategiskt viktig för kommunen, säger han.
Utifrån innehållet i presentationen som styrelsen fick var det ett enkelt beslut att avfärda budet, enligt Johan Holmqvist.
– Det var ett enkelt beslut. Vi satte punkt och nu är det spåret kört i botten. Det är klart man är besviken på ett sätt. Vi har investerat mycket tid i projektet men vi har å andra sidan fått en bra insikt i vad som krävs för att utveckla flygplatsen. Det tar vi med oss.
Moderaternas gruppledare Jari Puustinen är besviken. Han tror dock att det finns andra intressenter som vill utveckla flygplatsen.
– Det var ett tråkigt besked men flygplatsfrågan är inte död. Det finns ett stort intresse för flyget och man får gå vidare med andra spekulanter.
Står spekulanterna i kö?
– Det är väl att ta i men jag tror att det finns privata intressenter som ser möjligheterna.
Kommunstyrelsens ordförande Jimmy Jansson (S):
– Det går att pröva en försäljning mot marknaden igen, använda marken för en större etablering eller fortsätta ungefär som i dag.