De kämpar hårt för sin salong – och ett levande centrum

Mike Massola och hans frisörkollegor på Headspot kämpar hårt för sin salong och ett levande centrum. – Låt inte den här fantastiska citykärnan förfalla och arbetstillfällen gå förlorade, säger han.

Therese Lilleberg, Gabriel Leander Virmelä, Mike Massola, Kristina Douric (längst fram) och Anita Orucevic.

Therese Lilleberg, Gabriel Leander Virmelä, Mike Massola, Kristina Douric (längst fram) och Anita Orucevic.

Foto: Joachim Sorbe

Eskilstuna2023-03-18 06:58

Headspot låg tidigare i 21:an. När kommersen i köpcentret klingade av valde Mike Massola att fortsätta sin verksamhet i centrum genom att flytta ut frisörsalongen till Kungsgatan 19 med entre direkt från gågatan

– Vi var positiva här ett tag. Det öppnades upp en sushi mittemot och vi tänkte att: 'Bra, nu blir det lite liv på gatan igen'. Men nu stänger ju Kappahl och Skoman, säger Mike. 

Headspot har satsat mycket på förbättrad service för att behålla och locka till sig nya kunder. Salongsvärdinnan Kristina Douric har anställts som hjälper kunderna i kassan och i loungen där de bjuds på kaffe.

– Då kan frisörerna koncentrera sig på kunden i sin stol och behöver inte ta emot andra kunder som kommer in, säger Mike. 

– Vi hade en ökad omsättning 2022 mot 2021, men det finns mer att hämta för att det ska gå runt.

Headspot har fyra anställda. 

– Vi kan hjälpa kunderna att hitta produkter som passar deras hår. De får lukta och känna på produkterna, säger Mike. 

Han vill varna för att man kan bli lurad att köpa piratkopior och smuggelgods om man handlar på nätet. Eftersom Mike får alla sina produkter direkt från de svenska generalagenterna kan han garantera att det är äkta varor.

Mike upplever att han har drabbats av flera motgångar de senaste åren. 

– Vi hade pandemin som slog jättehårt. Sedan kom kriget i Ukraina som innebar logistiska problem och dyrare leveranser. Sedan åkte vi på en jättetuff inflation och i samband med inflationen så gick index upp 11 procent. 

Indexhöjningen innebär att Headspots hyra gått upp med lika mycket. 

– Idag betalar jag fyra gånger mer i el än vad jag har gjort. Efter den här senaste smockan undrar man när det ska ta slut?

Mike vågar inte höja priset på klippningarna så mycket som det egentligen skulle behövas för att täcka kostnadsökningarna. 

– Då kommer kunderna att känna att det blir för dyrt och då förlänger de tidsintervallet mellan klippningarna. 

undefined
Headspot låg tidigare i 21:an men har nu flyttat ut och har entré mot Kungsgatan. Bilden är från förra året.

Salongen har för närvarande en elev i form av Gabriel Leander Virmelä från frisörlinjen på Grillska gymnasiet. 

– Han är fantastiskt duktig. Jag skulle vilja anställa honom, men jag har inte tillräckligt med kunder för att täcka kostnaderna, säger Mike. 

Han är bekymrad över utvecklingen i centrum. 

– Varför låter de stadskärnan sönderfalla? Det finns ju lokaler här. Man har satsat mycket runtomkring, men det enda som jag tror drar till de externa köpcentren är parkeringsmöjligheterna. Utbudet i centrum är brett jämfört med i en galleria. Galleriorna har samma koncept på alla orter. 

Mike menar att många förlorar på att centrum utarmas och varnar för en dominoeffekt. 

– Fastighetsägare tappar fastighetsvärde för de står med tomma lokaler. Arbetstillfällen ryker. Man måste ha kunderna och kommunen med sig, men jag tycker att kommunen kan göra mer. 

Mike vill att centrum ska bli attraktivare och mer lättillgängligt. 

– Vi har fantastiska restauranger i stan, men tillgängligheten till dem och till handeln har blivit minimerad och inte maximerad. Det finns inte mycket parkeringar överhuvudtaget. 

– Kommunen måste locka aktiviteter, happenings till stan. Marknadsför stan. Ta hjälp av influencers och arrangörer. Det är jätteviktigt. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!