SAS-kannan har genom åren nått kultstatus för sin smakfulla design och smarta funktioner. Flygplanskannan utvecklades av industridesignföretaget Ergonomidesign för att underlätta kabinpersonalens arbete. Målet var att ta fram en lättviktig och slittålig kanna med bra greppegenskaper som kunde hålla temperaturen under lång tid och, kanske framför allt, vara helt droppfri för att inte riskera att spilla dryck på passagerna. Resultatet blev minst sagt lyckat och drygt tre decennier senare har kannan tillverkats i över 500 000 exemplar som används av runt 50 flygbolag över hela världen.
– Det här är en häftigt produkt med en tidlös design och en fjäder i hatten för svensk innovation. SAS-kannan var den första i sitt slag som är tillverkad i plast och därigenom kunde göras väldigt lätt, vilket är en stor anledning till att den har blivit så omtyckt av flygplanspersonalen, säger Peter Wall, vd för August Lundh och Mälarplast som tog över produktionen av SAS-kannan 2010.
– Sedan vi tog över har vi bytt ut delar av kannan, som munstycket som tidigare var tillverkat i stål, till plastdetaljer för att göra det lättare att återanvända materialet. Och handtaget görs numera av plast baserad på uttjänta vinkorkar. Nu planerar vi att ta ytterligare ett steg och göra hela produktsegmentet till en del av Green Loop System.
Idag tillverkas SAS-kannan som en del av varumärket Travel Catering by August Lundh på Mälarplasts fabrik i Eskilstuna. Ambitionen är att segmentet ska ingå i hållbarhetskonceptet Green Loop System som innebär att företag hyr sin utrustning i stället för att köpa den och kan byta ut slitna produkter mot nya med jämna mellanrum. De använda produkterna återvänder till Mälarplasts fabrik där materialet återbrukas, vilket innebär att plastens livslängd kan förlängas till minst 30 år och därigenom lämna ett betydligt mindre klimatavtryck.
– Idag använder flygbolag väldigt mycket engångsprodukter och det är en kultur som vi vill vara en del i att förändra. Green Loop System bidrar inte bara till att sänka klimatavtrycket för våra kunder utan innebär också att de alltid kan ha serviser som framstår som nyproducerade när de serverar passagerarna. Vi tror att det kommer bli ett väldigt omtyckt koncept inom den här branschen, säger Peter Wall.