"Det blev något missförstånd"

46 dagar tog det från det att kortet och pengarna försvann tills att en polisanmälan upprättades.
– Det blev något missförstånd, säger Karoline Pettersson, ansvarig enhetschef.

Eskilstuna2014-01-29 05:30

I början av september försvann kvinnans kontokort medan hemtjänsten hade ansvar för det. Det upptäcktes att uttag och inköp gjorts på kortet för cirka 1 400 kronor. Så långt är alla överens, men varför det därefter dröjde över en månad innan en polisanmälan gjordes råder det delade meningar om.

– Jag trodde först att hon skulle göra en anmälan, säger Karoline Pettersson, och syftar på den gode mannen Lena.

När Lena får höra detta tycker hon att det låter "väldigt osannolikt".

– Det kan hon inte ha trott. Det var ju till och med en ur personalen som var med vid tillfället, och som sedan hjälpte mig att påminna om att jag ville ha en kopia på polisanmälan. Och när jag påminde om kopian kunde hon väl så fall ha sagt att det var jag som skulle göra anmälan.

Åter till enhetschefen:

– Jag var först i kontakt med polisen en sväng och sedan igen, den 22 oktober, för att komplettera. Kanske uppdaterades datumet då, det blev kanske ingen anmälan registrerad första gången, säger hon.

Hur ser du på att det fanns en film från bankomaten som hann raderas?

– Det gör ju ingen skillnad för den enskilde brukaren om det funnits en film eller inte.

Eftersom det var hemtjänsten som ansvarade för kortet är det de som ersätter brukaren.

– Det tas från verksamheten, ur budgeten, säger Karoline Pettersson.

Vad har du vidtagit för åtgärder i och med det här?

– I det här fallet så har rutinerna frångåtts och kortet har inte förvarats där det skulle. Vi har sett över rutinerna och nu är det bara några få som har tillgång till kortet och personalen får kvittera ut det.

Kan det inte kännas otryggt för brukaren att inte veta hur kortet försvann?

– I så fall skulle vi behandla det. Men jag har inte fått några sådana signaler.

Men alla brukare kanske inte kan förmedla om de skulle känna så?

– Nej, och det är ofta dem som har gode män.

Vad har du lärt dig av det som har hänt?

– Nästa gång ska jag snabba på det, det är ju positivt om man får veta vem som är ansvarig och det underlättar när man ska vidta åtgärder. Visst är det bäst för alla parter om det blir fastställt vem det var, säger Karoline Pettersson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om