Redan innan vattenskadan upptäcktes fanns stambyte och renovering redan inplanerat för området. Ett arbete som sker som ett samarbete mellan Kommunfastigheter och NCC.
– Det bestämdes att Maries lägenhet och grannens under skulle göras i förtid. Just på grund av vattenskadan. Vi beställde det från NCC och de skulle starta omgående, säger Lars Hansen, tekniker på Kfast.
Därefter började problemen.
– De kunde inte börja med hennes lägenhet förens att grannen under hade flyttat ut eftersom man skulle sätta in en helt ny avloppsstam. Sen strulade NCC med hantverkare och det blev semester.
Enligt Lars Hansen är fem till åtta veckor den normala tidsåtgången för den här typen av arbete.
– Vi kunde inte tänka oss att det skulle ta så här fantastiskt lång tid. Vi har jagat NCC med blåslampa.
Fredrik Elf, distriktschef på Kfast förklarar:
– Jag tror att det har blivit lite oklara roller kring vem som ska göra vad när det gäller just den här specifika skadan, säger Fredrik Elf
Enligt honom låg åtgärdandet av vattenskadan och renoveringen utanför den ordinarie tidsplanen för området.
– Jag kan bara beklaga att det har tagit så lång tid. Det har inte skötts på allra bästa sätt.
Vems är ansvaret, är det NCC:s eller ert?
– Vi har delat ansvar, så det här får vi ta på oss båda två.
Även NCC är medvetna om bristerna i hanteringen:
– Vi har inte klarat av vårt uppdrag till fullo. Det är beklagligt. Den interna kommunikationen har brustit, säger Claes-Håkan Wahlberg, produktionschef på NCC.
Orsaken till förseningen är enligt honom att de fick sent tillträde till lägenheten under, men också att arbetet delades upp. Vattenskadan var en etapp, stambytet en annan.
– Vi ber så hemskt mycket om ursäkt.