Från och med den 1 oktober är det fritt fram att byta till vinterdäck. På däckfirman Vianor har man märkt av att Eskilstunaborna bokar tid för däckbyte redan nu – innan den riktiga kylan ännu hunnit slå till.
Inne i verkstaden håller däckmontörerna Staffan Laye och Alex Ingelsson på med att byta däck på en personbil. När vinterdäcken är på drar Staffan in skruvarna för hand.
– Till en början är det bra att skruva in dem så att man inte pajar gängorna, säger han och fortsätter sedan jobbet med en mutterdragare.
Även om säsongen redan har börjat har de det relativt lugnt just nu, berättar platschefen Jonathan Norell.
– Vi har mellan 40 och 60 kunder per dag.
Men fler är att vänta. Sista dagen för däckbyte är, enligt lag, första december eller när första snön kommer och många väljer att vänta tills dess.
– När första snön är här brukar vi ha mellan 90 och 110 bilar på en dag.
Att vänta för länge är just ett av de vanligare felen många gör, enligt platschefen.
– Boka i tid. Det värsta som kan hända är att man står där med sommardäcken när snön faktiskt kommer och det inte finns en däckfirma i hela stan som har tid att hjälpa till.
Inför förra årets vintersäsong rådde däckbrist på den svenska marknaden. Det till följd av kriget i Ukraina och EU:s sanktioner mot Ryssland eftersom flera stora däckfabriker fanns där. I år råder det dock ingen brist, enligt platschefen – men priset på nya däck är högre än vanligt.
– Alla däckpriser har gått upp – mellan 10 och 20 procent beroende på märke, säger Norell.
Enligt Riksförbundet M, tidigare Motormännen, kan de höga däckpriserna göra att fler väljer billigare däck med sämre egenskaper i större utsträckning än tidigare.
– Ett billigare däck slits vanligtvis snabbare. Köper man ett bättre däck och får en bättre trafiksäkerhet tack vare det så blir det ändå samma pris per mil, då det vanligtvis har en längre livslängd. Det viktigaste man kan göra själv är att läsa oberoende däcktester, säger Carl-Erik Stjärnvall, teknisk rådgivare på Riksförbundet M.
I verkstaden på däckfirman använder Staffan Laye nu en momentnyckel för att dra åt hjulen en sista gång innan bytet är klart.
– Det är viktigt för ägarna att tänka på att de ska efterdra hjulbultarna efter fem till tio mil. Det värsta som kan hända är att någon tappar däcken, så det är väldigt viktigt att tänka på, säger Jonathan Norell.
Innan däckbytet är det bra att ha kollat åldern på däcken och i vilket skick de är i. Så att man har införskaffat nya däck om det behövs innan bytet – för att undvika strul i planeringen.
– Vi bokar skiftena mellan en kvart och 30 minuter beroende på hur stor bilen är. Behöver man då ställa sig och kränga däck i en timme så rör det till tidsbokningen, säger han.
Ett däck brukar hålla mellan fem och sju år, men det beror på hur det slits, berättar Jonathan Norell. Har man dubbdäck är det viktigt att det finns kvar ett dubbutstick. Om man i stället använder vinterdäck utan dubbar, så kallade friktionsdäck, är det extra viktigt att se till så att inte gummit torkat ut.
– När gummit blir torrt försvinner mycket av greppförmågan i däcket.
Tycker man att det är krångligt att hålla reda på allt själv kan man i stället välja förvaring på ett däckhotell.
– Vi sköter om det mesta för våra hotellkunder, allt ifrån mönsterdjup till ålder så det behöver inte kunderna själva hålla koll på, säger Jonathan Norell.