Bilisten Thomas Lindahl från Eskilstuna har synpunkter på sina medtrafikanters körförmåga när tidningen träffar honom på Willysparkeringen:
– Ja, det är det här att man inte blinkar ut ur rondeller och såna saker. Rondellkörning överhuvudtaget och fortsätter:
– Det skulle flyta mycket bättre om folk visar att nu ska jag svänga vänster eller höger.
Bensinbolaget Circle K har, genom en undersökning av Kantar Sifo, kartlagt vilka typer av beteenden som bilister stör sig allra mest på i trafiken. Det sörmländska bilförare irriterar sig mest på är när en medtrafikant inte håller tillräckligt avstånd. Hela 53 procent uppger detta som det största irritationsmomentet, och kvinnorna tycker det är ännu värre än männen.
På andra plats kommer blinkers. Eller snarare avsaknad av blinkers. I Sörmland stör sig en stor andel av bilförare på sina medtrafikanter när de inte blinkar i en rondell, 48 procent har uppgett att det är vad man stör sig mest på, vilket är bra bit över riksgenomsnittet på 37 procent.
– Då det verkar som att de flesta av oss anser att 'alla andra' gör fel i trafiken är det kanske på sin plats med lite självrannsakan. Jag kan villigt erkänna min egen frustration över att blinkers i rondeller verkar synnerligen svårt att få till för många, säger Erika Söderlund, kommunikationschef på Circle K.
På tredje plats kommer att någon kör för långsamt. Hela 36 procent av invånarna i Södermanland uppger att de stör sig mest på det, vilket också är en bra bit över riksgenomsnittet (24 procent). Bilisten Josefin Skantz från Eskilstuna är en av alla de bilister som stör sig på att andra kör för långsamt.
– Det är väl epa-traktorer i så fall som kör väldigt långsamt och stoppar trafiken, säger Josefin Skantz.
Jämfört med riksgenomsnittet har väldigt få sörmlänningar uppgett att man stör sig mest på medtrafikanter när de kollar/pratar i telefon, endast 30 procent. Riksgenomsnittet ligger på 48 procent.
– Man kanske kan se denna irritation som ett sundhetstecken om det innebär att de själva inte agerar på detta sätt. Det bästa är att bara konstatera det som sker och sedan fortsätta med sin egen bilkörning. Detta för att förhindra att irritationen växer till en ilska som enbart är bortkastad energi och som dessutom kan få oss att fatta dumma beslut, säger Sonja Forward forskningsledare på VTI.