Destination Eskilstuna och föreningen Position Eskilstuna presenterar en digital värdskapsutbildning, som utbildningsaktören Yobber har tagit fram, för lokal handel och besöksnäring i Eskilstuna.
– Utbildningen är redan igång, den ligger live, säger Helen Strömberg, destinationsutvecklare på Destination Eskilstuna, och fortsätter:
– Man kan köra i tre olika spår, efter den tid man kan lägga ner. Man skapar ett konto och väljer vilken fart man vill ha på utskicken. Ett spår är varje dag måndag till fredag, då tar utbildningen en och en halv månad. Mellanspåret är var tredje dag, då är man klar på fyra månader. Det tredje är en gång i veckan, då är man klar med utbildningen efter sju månader.
Värdskapsutbildningen riktar sig till frontpersonal inom handel och besöksnäring och på lång sikt ska den stärka den lokala handeln och destinationen för ökad konkurrenskraft.
– Det här vänder sig i första hand till frontpersonal som möter besökare och turister, de som arbetar i butik, på hotell, på bensinmacken, ja egentligen vänder den sig till alla som träffar besökare, menar Helen Strömberg.
– I första skedet riktar vi in oss på besöksnäringen där det är ett behov av personal. Då är det här ett bra verktyg för att få en bra baskunskap om Eskilstuna och hur man bemöter folk. Den här utbildningen kommer att leva länge, det är inget som slutar nästa år eller så.
Hon förklarar att besökarna ska känna att Eskilstuna är en fantastisk stad där de inte hann upptäcka allt på en dags besök.
– Turister ska känna att hit måste vi komma tillbaka. Sen åker de hem och sprider budskapet till sina vänner om att man ska besöka Eskilstuna, avslutar Helen Strömberg.
Målsättningen är att samtliga personer som är verksamma inom lokal handel och besöksnäring ska genomföra utbildningen.
– Det finns många fördelar med en digital värdskapsutbildning. Ju mer kunskap vi har om vår stad ju bättre blir vi på att ge den bästa upplevelsen vi kan till våra gäster. Vår målsättning är att bygga stolthet hos medarbetare och ännu nöjdare gäster som gärna återvänder till Eskilstuna, säger Emelie Gard, ordförande för Position Eskilstuna.
Meningen är att utbildningen ska skapa en bättre upplevelse, merförsäljning och ökad attraktionskraft för destinationen samt att det bidrar till förlängd och/eller återkommande vistelse i stan.