Nu är dock är problemet isolerat till att gälla "bara" det digitala nätet. Det riktigt bekymmersamma är att man inte riktigt vet var man ska söka lösningen.
– Det vore så mycket enklare om vi kunde peka ut ett område där det digitala larmet inte fungerar, säger enhetschefen för larmgruppen i Eskilstuna, Juha Stenfors.
– Men så är det inte alls, det finns de som larmat från centrala Eskilstuna och inte kommit fram.
Nu vill Eskilstuna kommun pröva och se om man helt sonika byter ut Tele 2 som leverantör till Telia, om det gör någon skillnad.
– Vi tycker snart sagt att vi prövat alla andra delar, vi har prövat att byta GSM-kort.
Men det finns inget bekymmer längre med Caretech Trygghetsjour i Malmö?
– Nej, det var i höstas det, svarar Juha Stenfors. Då hade de å andra sidan både tekniska problem och dåligt med bemanning.
Här har mycket positivt redan skett. Företaget har anställt fler som bemannar larmtelefonerna.
Tidigare kunde det hända att man fick ringa i både tio, femton och kanske upp till 30 minuter innan man fick svar på sitt larm.
Nu går det fortare att få svar
Men senast i förra veckan var det ett larm som inte kom fram.
– Ja, men det var vårt eget digitala system. Det ska vi inte lasta Caretech för. Det var en brukare som ramlade nattetid och inte kom upp.
– Jag har inte riktigt alla uppgifter på just den här olyckan, men om jag förstod det hela rätt så lyckades brukaren själv släpa sig tillbaka till sängen.
– Det stämmer dock att just denne inte fick någon hjälp förrän morgonen därpå när den ordinarie hemtjänstpersonalen kom...
– Så ska det absolut inte behöva gå till. Men det är väldigt sällan det gör det också.