Det är Anders Enesved, som är chef på projekt och GIS-avdelningen på Stadsbyggnadsavdelningen, som menar att just gatstenen länge varit ett bekymmer, inte minst för alla busschaufförer som menar att det är omöjligt att erbjuda en bekväm resa på sådant underlag.
Nu rivs gatstenen upp och hela underlagt grävs bort för att ge Energi och miljö möjlighet att ersätta gamla och slitna delar av vatten och avlopp-nätet som går under gatan.
Det är inte säkert att en ny ombyggnation av Drottninggatan framkallar andra reaktioner än: Nu igen. Se där. Vad otippat. Men senast så grävdes det ned fjärrvärmeledningar och efter det har korsningen mellan Drottninggatan och Kungsgatan byggts om.
Nu är målet att bygga om hela gatan och göra det ytterst grundligt.
– Vi räknar med byggstart i december och räknar med att allt är klart till våren 2022, säger Anders Enesved, som kalkylerar med en kostnad på 36 miljoner kronor för hela projektet, där det statliga bidraget beräknas landa på 20, 5 miljoner.
Allt talar för att hela arbetet kommer ske i etapper, men i vilken ordning beror helt på vad entreprenören som får jobbet anser som mest genomtänkt och smidigast.
– Gissningsvis så startar man nog arbetet längst norrut, vid Hamngatan och nya högskolan och går vidare etapp för etapp upp mot Centralstationen. Men det är en gissning från min sida sett.
Alla butiker, hotell och restauranger som ligger längs med gatan kommer att påverkas, men eftersom möjligheten att gå och cykla - cyklister ombeds vänligen visa respekt och kliva av och leda cykeln förbi den blivande arbetsplatsen - längs gatan blir kvar så kommer man även att se till att man kommer åt affärsrörelserna.
– Det berör ett 20-tal butiker.
Hälften av alla p-platser försvinner när arbetet är klart.
– 21 platser blir kvar, plus tre platser för rörelsehindrade - två vid apoteket och en vid Cityhuset.
Anders Enesved har statistik på hur många parkeringsplatser som finns i centrala Eskilstuna totalt från och med denna höst och det är lika med cirka 1 550.
– Ungefär 75 procent av dem är upptagna under dagtid, och 53 procent är upptagna kvällstid.
Men svaret på frågan om det ändå försvinner parkeringsplatser i centrum besvaras med ett entydigt ja.
– Att ta bort p-platser ger oss möjlighet att utveckla staden och ger alla som ska röra sig och vistas i centrum mer utrymme.