Feldumpade matvaror problem för butiker i Eskilstuna

Varje dag lägger kunder tillbaka varor på fel ställen i Eskilstunas mataffärer – ett beteende som leder till onödiga kostnader för butikerna eftersom särskilt kyl- och frysvaror snabbt förgås och måste kastas bort.

Carina Olsson på Stora Coop säger att det händer att kunder gömmer matvaror under plädarna i stället för att ställa tillbaka dem på sina rätta platser.

Carina Olsson på Stora Coop säger att det händer att kunder gömmer matvaror under plädarna i stället för att ställa tillbaka dem på sina rätta platser.

Foto: Joachim Sorbe

Eskilstuna2024-08-17 17:13

– Vi kan hitta saft, kakor, bullar, vad som helst som ligger lite var som helst eller ställt på hyllor, säger Carina Olsson, säljare på Stora Coop. 

– Helst så vill man ju att de ska gå tillbaka med varorna naturligtvis, men det kan ju vara att de är kanske stressade också. 

Tomas Gustavsson är marknadschef på ICA Maxi i Eskilstuna. Han säger att butikens personal varje dag plockar varor som ligger på fel ställen. 

– Hela tiden är det varor som är felplacerade och framförallt är det rätt så allvarligt när vi pratar om kylda och frysta varor. De varorna kan man inte bara hämta tillbaks utan om de har varit borta från kyl- eller fryskedjan måste vi kasta dem och det känns inte bra. 

undefined
Tomas Gustavsson, marknadschef ICA Maxi.

Tomas Gustavsson säger att till exempel kött, fisk och skaldjur blir förstört mycket snabbt om de inte förvaras kallt. Rökt korv kan klara sig lite längre. 

– Egentligen allting som är utanför kylarna en relativt kort tid måste vi kasta, säger han. 

Det finns till exempel kött som har ett högt värde. 

– Då ökar värdet på spillet och det är inte bra. 

Felplacerade varor hittas i hela butiken, enligt Tomas Gustavsson. Han säger att det är okej att kunder ändrar sig, men att de då ska ställa tillbaka varorna på sina rätta platser eller lämna dem till personalen i kassan. 

Även på Stora Coop i Eskilstuna hittar personalen dagligen felplacerade varor. 

– Ofta kan de ligga några timmar eller över natten tills vi hittar dem. Jag skulle inte säga att det är ett stort problem, men det är en kostnad och det är likadant hos kollegorna i branschen, säger butikschefen Jonas Lidhammar. 

Han säger att personalen till exempel kan hitta fel varor i såshyllan. 

– Man kanske har handlat en kylsås så byter man ut den och tar en torr i stället så landar en kylsås i hyllan. De byter helt enkelt. Den kylda såsen måste vi sedan kasta. 

undefined
Jonas Lidhammar, butikschef Stora Coop.

Han säger att det kan finnas kött på fel hyllor som man kan misstänka att någon som hade tänkt stjäla slängt dit. 

Andra varor som kan dumpas på fel ställen är pålägg och charkvaror.  

– Det kan vara färsk kyckling som hamnar i frysdisken. Det händer att kunder tar en fryst kyckling för att det är billigare, säger Jonas Lidhammar.  

Han önskar att alla skulle lägga tillbaka varorna på rätt ställe. 

– Att alla tänker på att det kanske blir förstört och att det blir en kostnad. Om man inte lägger tillbaks det kan man åtminstone ta det till kassan och lämna det till kassörskan. 

undefined
Carina Olsson på Stora Coop säger att det händer att kunder gömmer matvaror under plädarna i stället för att ställa tillbaka dem på sina rätta platser.

På Stora Coop passerar kunderna non food-avdelningen på väg till kassorna. Det händer att kunder ångrar sig på vägen och lämnar sina matvaror där. Det förekommer till exempel att dumpade varor göms undan bland andra varor som finns till försäljning. 

– Men för det mesta så har de bara ångrat sig när de kommer från food-avdelningen och så slänger de ifrån sig grejerna, säger säljaren Carina Olsson. 

– Är det då inte kylvaror så tänker de kanske att det inte spelar någon roll om jag ställer den här för då är det någon annan som plockar bort den. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!