Redan när Ryssland invaderade Ukraina i slutet av februari insåg Trafikverket att priserna på asfalt skulle stiga, säger Jan-Erik Lundmark, nationell samordnare för underhållsbeläggning hos verket.
– Vi insåg att priserna både på varor och bränsle skulle stiga, som påverkar de insatser vi planerat för.
Det ämne som tidigare sålts i stor mängd av Ryssland heter bitumen, och kan beskrivas som "bottensatsen", när man utvunnit bensin, diesel, fotogen och andra oljeprodukter ur råoljan. Bitumen har sedan använts som bindemedel i den asfalt, som Trafikverkets entreprenörer köper in och använder för att fylla hål i vägarna och även för nybeläggning av asfalt.
– Våra entreprenörer brukar köpa bland annat från Ryssland, men nu blev det stopp på de oljeprodukterna från Ryssland. Våra entreprenörer måste hitta andra leverantörer av bitumen. Det kanske inte går så fort heller, man kan sitta fast i avtal och alla letar samtidigt, säger Jan-Erik Lundmark.
Det är dock för tidigt att svara på exakt vilka vägar som kommer att drabbas av bristande underhåll. Trafikverket kan heller inte säga att exempelvis byggandet av 2-1-vägen på riksväg 56 kommer att behöva skjutas på framtiden, eller om bygget kommer att gå som planerat.
– De projekt man har påbörjat kommer att slutföra. Och vi senarelägger, vi ställer inte in något, utan vi kommer att göra de åtgärder vi har plats för i vår budget.
Det är alltså priset, snarare än tillgången, som gör att vissa projekt kan senareläggas.
– Bitumen finns, men det behöver komma hit och det behöver betalas.
Johan Larsson är arbetsledare på Service- och teknikförvaltningen i Katrineholm. Han säger att förvaltningen räknar med att kunna utföra de åtgärder på kommunala gator och vägar som man planerat.
– Vad jag har hört ska det inte vara något problem, säger han.
I Eskilstuna fortsätter beläggningsarbetet som planerat – och så länge pengarna räcker. Det finns i dagsläget inga pågående projekt som behöver avbrytas, däremot kan en del framtida projekt behöva senareläggas.
– Konsekvensen blir att vi tvingas dra ner på takten. Om man vill ha samma standard i stan som vi har i dag så krävs mer pengar. Det blir mindre gjort när priserna går upp helt enkelt, säger Anders Enesved, avdelningschef på stadsbyggnadsförvaltningen, Eskilstuna kommun.