När Volvokoncernen presenterade sin rapport för första kvartalet på onsdagen var det fortsatt nedgång för Volvo CE som redovisades. Den kinesiska marknaden, som bolaget själva pekar ut som viktig, mer än halverades under första kvartalet jämfört med samma period i fjol, och Volvo CE har problem på flera marknader. Totalt minskade orderingången med 24 procent jämfört med samma period i fjol.
– Problemen vi har är i Asien i allmänhet och Kina i synnerhet är ett stort bekymmer, precis som Sydamerika. Ryssland är också en marknad som står stilla just nu, säger Jörgen Svenningsson, chef för Volvo CE:s fabriker i Europa.
– Det är inte bara Volvo som har problem i Kina. Hela industrin har problem. Det pågår mycket liten verksamhet där just nu.
Enligt Svenningsson levererar Volvo CE i Eskilstuna dock inte till den kinesiska marknaden. Härifrån sker leveranser framför allt till Europa, och trots nedgången i Ryssland visade den europeiska marknaden en uppgång i orderingången på 4 procent. Framför allt beror det på försäljning till Tyskland och Storbritannien. Prognosen för den europeiska marknaden ligger kvar på från 0 till -10 procent minskning.
– Europa är en rätt stabil marknad, säger Jörgen Svenningsson.
Volvo CE:s totala nettoomsättning sjönk med 5 procent under första kvartalet till 12 737 miljoner kronor (13 371). En avsättning för förväntade kreditförluster i Kina på 149 miljoner kronor påverkade rörelseresultatet som landade på 352 miljoner kronor (647).
I samband med årsrapporten som lades fram i februari stod det klart att 78 tjänster i Eskilstuna skulle försvinna i det stora sparpaket som koncernen aviserade i november. I kvartalsrapporten står det att omstruktureringsprogrammet går enligt plan, och ingenting nämns om fler neddragningar.
Finns det planer på ytterligare neddragningar i Eskilstuna?
– Nej, det har vi inte. Vi försöker lösa det med flexibilitet och andra åtgärder. Men vi följer utvecklingen väldigt noga, säger Jörgen Svenningsson.
Hur har andra kvartalet börjat?
– Det här är en rent säsongsbetonad verksamhet och vi har vår högsäsong nu. Vi hoppas att den håller i sig fram till semestrarna. Våra utmaningar kommer på hösten. Då brukar volymerna gå ner, säger Jörgen Svenningsson.
Hela Volvokoncernen redovisar ett resultat på 4,2 miljarder kronor (1,1) för första kvartalet. Orderingången för lastbilsverksamheten ökade med 3 procent. På onsdagen blev det också offentligt att koncern-vd:n Olof Persson får sparken. Ny vd blir Scanias Martin Lundstedt. Beskedet fick Volvo-aktien att rusa på Stockholmsbörsen.
Har du någon kommentar till valet av ny vd?
– Jag har inga speciella kommentarer. Det jag har känt till är det som spekulerats i tidningarna, säger Jörgen Svenningsson.