För runt 400 hundra bilar om året går sista resan till Eskilstuna bildemontering på Kungsgatan 100. Här töms de på vätskor, plockas på säljbara delar och pressas slutligen ihop till en klump skrot.
Sedan ett halvår tillbaka är det Börje Larsson som basar över verksamheten. Och han stortrivs.
– När man öppnar grinden på morgonen vet man aldrig vad som ska hända under dagen. Det är helt oförutsägbart, säger han och ser ut över den stora bilkyrkogården som för dagen begravts under ett tunt snötäcke.
”Med gråt i blicken”
I princip är det två typer av bilar som hamnar på skroten, dels bilar som varit med om olyckor och är bortom all räddning, dels de som av ålder inte orkar mer.
– Det kommer hit folk med gråt i blicken och lämnar över nycklarna, säger han.
Inom bilskrotsbranschen som helhet råder det dystra tider. Statistik från Sveriges bilskrotares riksförbund visar att det skrotades långt färre bilar 2008 än året innan, 229-000 under 2007 jämfört med 151-000 ifjol. I Sörmland är utvecklingen den samma, 5-900 bilar skrotades 2007 jämfört med 4-900 bilar 2008.
Henry Gustafsson, vd på Sveriges bilskrotares riksförbund, är bekymrad. Enligt honom beror nedgången på att skrotningspremien har slopats och att skrotpriset sjunkit till rekordlåga nivåer.
– Nu får många bilägare betala för att bli av med sina bilar, säger han.
Börje Larsson är inte överdrivet orolig. Än har han inte märkt av någon avmattning och det låga skrotpriset kompenseras till viss del av en ökad efterfrågan på delar.
Mellan 15-000 och 20-000 delar är lagrade på hyllor i skrotens innandöme. Där hänger hundratals backspeglar på rad, motorer står på golvet och kofångare i regnbågens alla färger är prydligt sorterade. Alla delar har fotograferats, numrerats och finns tillgängliga för försäljning via internet.
Ute på gården finns också möjlighet till självplock. Kunderna kan själva kika bland bilvraken och välja ut de delar de vill ha.
– I fredags var det full snurr. Då var säkert hundra personer här under dagen och letade, berättar han.
Börje Larsson driver tillsammans med sin fru Astrid Larsson och kompanjonen Tommy Nystedt förutom skroten ytterligare två bolag, Hällberga bilservice och AD-center. De olika verksamheterna kompletterar varandra och Larsson tror faktiskt att det lilla företagsimperiet gynnats av den pågående lågkonjunkturen. Enligt honom reparerar många sin bil i-stället för att byta till en ny.
– Normalt brukar februari och mars vara tröga. Men nu är det full turbo i verkstaden, säger han.