Planerna på en sammanhållen cykelbana mellan Hällbybrunn och Kvicksund inleddes år 2020. Projektet delades upp i tre delar, varav avsnittet mellan Gröndal och Hällby kommer att realiseras först. Planerna är klara och under hösten ska Trafikverket upphandla en entreprenör. Spaden väntas sättas i jorden så snart som möjligt efter årsskiftet.
Cykelbanan är 2,7 kilometer lång, tre meter bred och belyst. Den sträcker sig mellan trafikplats Gröndal och avfarten till Hällby, där den ansluter till en befintlig cykelväg. Cykelbanan anläggs som en separat väg bredvid Folkestavägen. Genom Eriksborg kommer den däremot att ligga precis intill vägen.
– Det beror på att det är så många tomter där. Då lägger vi cykelbanan dikt an vägen för att ta så lite utrymme som möjligt, säger Magnus Persson, projektledare på Trafikverket.
I Eriksborg kommer också busshållplatsen att tillgänglighetsanpassas.
I samma projekt ingår en ombyggnad av E20-avfarten vid Gröndal.
– Det är en bökig korsning där som vi gör om till cirkulationsplats, säger Magnus Persson.
Han syftar på korsningen söder om E20, där trafikanter från både Västerås- och Hällbyhållet ska ut på påfarterna.
Dessutom byggs en ny avfart från Örebrohållet, med en vidare kurva än i dag, som ansluter till den nya cirkulationsplatsen.
Planen är att trafiken både på 56:an och E20 ska kunna passera arbetsområdet under hela byggtiden, men att det kan bli en kortare avstängning av E20 i samband med att den nya avfarten kopplas på.
Projektet att bygga cykelbana till Kvicksund fortsätter senare nästa år. Hösten 2024 planeras byggstart för etappen mellan norra Tumbo och Kvicksund, längs Tumbovägen där cyklister i dag är hänvisade till en smal vägren. Etappen ska vara klar våren 2025. Men innan dess väntar arkeologiska utgrävningar längs sträckan.
På båda sidor om Tumbovägen finns gravfält, vilket har fått konsekvenser för den tredje planerade cykelbanesträckan – mellan Gröndal och Tumbo.
I planbeskrivningen, som ingår i granskningshandlingarna för projektet, framgår att det längs denna sträcka finns fornlämningar, framför allt gravhögar från yngre järnåldern. Dessa bedömdes beröras i alltför stor utsträckning om en ny gång- och cykelbana skulle anläggas. Denna mellersta sträcka har därför tagits bort ur projektet. Kvar återstår alltså bara sträckorna Hällby–Gröndal och norra Tumbo–Kvicksund.