Konsumentverket har granskat elbolags rörliga elavtal

Konsumentverket har granskat 29 elbolag och deras sätt att redovisa det rörliga elpriset till sina kunder. Eskilstuna Energi och miljö, EEM, är ett av de granskade elbolagen.

"Jag kan bekräfta att EEM är ett av de 29 bolag som blivit granskat när det gäller prisinformation för avtal med rörligt pris", säger Anders Gradin, krafthandelschef på Eskilstuna Strängnäs Energi och miljö.

"Jag kan bekräfta att EEM är ett av de 29 bolag som blivit granskat när det gäller prisinformation för avtal med rörligt pris", säger Anders Gradin, krafthandelschef på Eskilstuna Strängnäs Energi och miljö.

Foto: Niklas Holm / Öyvind Lund

Eskilstuna2023-01-25 08:44

Sveriges radio rapporterar om att Konsumentverket granskat 29 av Sveriges elbolag. Tolv av dessa har fått ta del av granskningen och måste förändra sitt sätt att redovisa det rörliga elpriset för sina kunder.

– Jag kan bekräfta att EEM är ett av de 29 bolag som blivit granskat när det gäller prisinformation för avtal med rörligt pris, säger Anders Gradin, krafthandelschef på Eskilstuna Strängnäs Energi och miljö, ESEM, och tillägger:

– Däremot vet jag inte om vi skulle vara en av de tolv bolag du nämner, vi har inte fått något meddelande om detta.

undefined
Anders Gradin, krafthandelschef på Eskilstuna Strängnäs Energi och miljö.

Konsumentverket förutsätter att de tolv bolag som har kontaktats, vilket EEM inte har enligt Anders Gradin, tar bristerna i sin marknadsföring i beaktande och ser över aktuell prisinformation och marknadsföring. Konsumentverket kommer att göra en uppföljning för att säkerställa att så har skett.

Vid granskning av webbplatser och fakturor av Konsumentverket var det 17 elhandelsbolag som visade samma elpris på webbplatsen och på fakturorna. För de elhandelsbolag som inte har haft samma elpris på webbplatsen och fakturorna har elpriset på fakturorna i vissa fall varit högre än det pris som presenteras på webbplatsen och i vissa fall lägre.

– Vi följer löpande upp vår prisinformation på webben och i våra andra kanaler eftersom vi vill att den ska vara så korrekt som möjligt, säger Anders Gradin.

undefined
De 29 elbolagen som granskats av Konsumentverket.

På webbplatsen kan exempelvis priset presenteras i öre per kilowattimme medan det på fakturan redovisas i kronor per kilowattimme, eller tvärtom. Det vedertagna sättet att ange pris för el är öre per kilowattimme, och att inte ange priset på detta sätt får anses strida mot god marknadsföringssed.

– Även om vi inte är bland dessa tolv bolag så har vi inlett ett arbete med att återigen se över prissättningen och försöka göra den så tydlig som möjligt utan att det blir för detaljerat. Detta arbete är inte klart ännu men vi är medvetna om att elprisets uppbyggnad inte är lätt för kunderna och för mycket information blir inte heller bra. Detta är en balansgång, menar Anders Gradin.

undefined
Konsumentverkets kontor i Karlstad.

Prisuppgift är normalt sett en av de viktigaste faktorerna som en konsument tar hänsyn till när hen ska fatta ett affärsbeslut. Ett sätt för konsumenten att kontrollera elpriset på fakturan är att granska om det stämmer överens med det elpris som marknadsförs på elbolagets webbplats.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!