Sedan IP-only tog över stadsnätet efter Fibra har många klagomål framförts.
– Men om vi backar bandet lite grann. Anledningen till förändringen med Fibra är att Eskilstuna inte fick ut det som man ville ha i samarbetet. Rent ekonomiskt var det väldigt dåligt för Eskilstuna med Fibra, förklarar Fredrik Stake, chef för marknad och försäljning på EEM.
År 2018 tillsattes en arbetsgrupp tillsammans med Mälarenergi, huvudägare till Fibra.
– Vi försökte att lösa ut knutarna och det ledde till att vi gick vidare på egen hand, bättre rent ekonomiskt för Eskilstunaborna. Vi gick back med Fibra när det gäller företagsaffären, men inte avseende privatpersoner.
Han konstaterar att upphandlingen med IP-only varit den mest komplicerade han varit med om.
– Det är svårt för oss att tala om vad det kommer att kosta med stadsnätet eftersom vi inte själva sätter priserna. IP-only är kommunikationsoperatör till oss och de har egna tjänsteleverantörer.
Han säger att det krävs stora investeringar för att köra ett stadsnät. Avtalet med IP-only har skrivits på sju år för att de ska hinna skriva av allt.
Ida Elings Högberg, stadsnätschef på EEM, konstaterar att för några år sedan användes internettjänster mest för att surfa och läsa dagstidningar mot att nästan allt är uppkopplat idag.
– De senaste 1,5-2 åren har bra uppkoppling blivit mer viktigt, speciellt under pandemin då många arbetet och studerat hemifrån.
Fredrik Stake förklarar att EEM lyssnar på kritiken som lyfts fram.
– Det finns ett antal saker som inte varit bra, störningar och prisförändringar till exempel. I benchmarkingen kan man säga att det är tre saker som har framkommit:
– Ett, pris. Vi ligger fem procent högre än medianen i de sex stadsnät som vi jämfört med. Det är inom felmarginalen för att vara marknadsmässigt men hade gärna varit på andra sidan.
– Två, utbudet av tjänsteleverantörer. Här ligger IP-only bättre än medianen, med åtta procent fler.
– Tre, antal unika tjänster. Det finns bara fyra tjänster i Eskilstuna idag, och det visar sig vara klart för lite. Median är 8,5.
– IP-only ska ta fram en plan inom en månad och genomföra den inom sex månader. Den här studien blev klar i dagarna så det här är helt färskt material, förklarar Fredrik Stake.
EEM kan konstatera att konsumenter i Eskilstuna har upplevt mer störningar nu.
– Rent krasst så har man kunnat tittat på och analyserat nätet mer för att undvika större störningar. Nätet kräver hög driftsäkerhet. Vi har genomfört förbättringar, men ser också att effekten av pandemin har ökat trycket på nätet med närmare 30 procent, säger Ida Elings Högberg.
EEM har genomfört driftåtgärder som nyligen blev klart närmast mot kund.
– VI tittar på att öka driftsäkerheten på nätet ännu mer. Vi har en egen avdelning som tar fram övervakningslösningar för att öka driftsäkerheten. Om något fel uppstår på fibern ska vi kunna få larm och åtgärda det snabbare, menar Ida Elings Högberg och tillägger:
– Utöver det gör vi andra saker också, som att söka bidragsstöd för utbyggnad av fiber på landsbygden.
De är båda överens om att EEM behöver ha ett utbud som passar alla, inom rimliga gränser.
– Idag har 40 procent av våra kunder 100/100 Megabit per sekund, 27 procent 100/10 som inte går att teckna nytt i dag och 20 procent har 250/250. Vi ser att fler använder stadsnätet mer och jobbar hela tiden för att kunna erbjuda Eskilstunaborna det bästa möjliga.