Borsöknabon Max Pierrou klagade över fulla sopkärl och uteblivna hämtningar: "Nu kommer råttorna snart", sa han när tidningen pratade med honom i tisdags.
Jari Backeliv, avdelningschef med ansvar för insamling av kärl på EEM, har en annan bild av situationen. Han uttalar sig inte om det enskilda fallet, men förnekar att kärlen i Borsökna skulle ha glömts bort.
– Det stämmer inte. Vi arbetar med något som kallas för inkörning, då blir hämtningsdagarna förskjutna. Ibland uppstår det problem när man har missat informationen av olika anledningar, säger han och fortsätter:
– En del kunder kan glömma att ställa ut kärlet.
Tror du att det är det som har hänt i det här fallet?
– Det kan jag inte svara på, jag kan bara prata i generella termer.
Enligt Jari Backeliv informerar EEM om ändrade hämtdagar på sin hemsida och Facebook. Kunderna kan även anmäla sig till en sms-tjänst.
Att fler än Max Pierrous soptunna var överfulla måste inte betyda att soporna inte har hämtats, anser Jari Backeliv.
– Kärlen är väldigt fulla när vi hämtar dem den här tiden. Det blir mycket avfall i mellandagarna, då kan det se ut som om de inte har tömts.
Händer det att ni missar ett kärl?
– Det är klart att det kan hända, men det är väldigt, väldigt ovanligt. Missar vi någonting, kommer vi och hämtar, det är en självklarhet. I så fall är det bara att höra av sig, vi tömmer alla kärl på ett eller annat sätt.