Efter 40 dygn – nu är rallarna nära sluttampen

Efter 40 dygn och 36 skift med rälsbyten är rallarna vid spåret inne på sista växlingen. Drygt 40 kilometer räls mellan Eskilstuna och Flen har ersatts."Det har gått fint. Efter ett litet uppehåll i trafiken ska det från och med måndag rulla på som vanligt", meddelar Peter Erixon, platschef på Infrakraft och projektledare för rälsbytet.

"Om allt går som det ska kommer trafiken rulla igång direkt på måndagsmorgonen", säger Peter Erixon.

"Om allt går som det ska kommer trafiken rulla igång direkt på måndagsmorgonen", säger Peter Erixon.

Foto: Petter Stjernstedt

Eskilstuna2019-08-09 17:42

Efter ett gäng tuffa dagar med både höga tempraturer och högt tempo har rallarna på rälsen kommit fram till slutskedet av sitt arbete. I drygt fem veckors tid har de arbetat med rälsen. Maskinen som byter rälsar passerar i helgen Eskilstuna efter sin långa färd från Flen. – Det är sista skiftet av 36 där vi bytt spår mellan Flen och Eskilstuna och vi är här i exakt rätt tidpunkt på fredagsförmiddagen. Det känns oerhört skönt att vi lyckats hålla tiden så bra, säger Peter Erixon.

På grund av spårarbetet har flera järnvägsöverfarter stängts av och trafikanter har omdirigerats. Berörda områden i Eskisltuna har varit Skjulsta, Skogstorpsvägen, Vilsta, Husbyvägen samt Gillbergavägen vid Stålforsbron där maskinen i fredagsförmiddag befann sig. Dag som natt har 125 medarbetare arbetat vid spåret. Av dessa är 50 stycken arbetare från Österrike. Under tiden som arbetet pågått har de kunnat inkvartera sig hos boende utefter sträckan Flen till Eskilstuna.

– Boende utmed sträckan har fått många sommargäster från oss. Vi är supernöjda med resultatet. Största utmaningen har varit sista biten ut med Eskilstuna. Det är många vägar som ska passeras med avstängningsdelar för vägtrafikanterna. Då måste man vara där i tid så att allt sköter sig. Det är viktigt att produktionen följer vår utstakade plan, menar Peter Erixon.

I helgen lägger medarbetarna vid Infrakraft de sista sliparna, som ska hålla rälsen på plats. Totalt handlar det om 5000 slipar som anlagts längs spåret. Samtidigt har den stora maskinen systeamtiskt sett till att finfördela och ersätta stenkrosset. Peter Erixon beskriver spårväxlingen som en omfattande process med många delar. – Det är som en stor fabrik med många människor i omlopp och när allt fungerar felfritt njuter jag till fullo.

Värmen har varit en prövning. I slutet av juli låg temperaturerna på runt 30 grader och för rallarna är det tufft att tvingas arbeta utomhus under sådana förhållanden. - Det är jättejobbigt att hålla på med kroppsarbete och svetsa när det är så varmt ute. För att orka ser vi till att dricka rikligt med vatten och att tar flera längre pauser.

En del regn har förekommit, men det inte aldrig blivit för mycket. Lagom mängd är alltid bäst, säger Peter Erixon.

Så fungerar ett spårrälsbyte

Först tar man bort befintlig räls och därefter tar maskinen som sköter växlingen upp lösa befästningar för återvinning. Gamla slipar tas upp och en kran hämtar upp de nya. Varje slip placerar ut med 60 centimeters mellanrum. Ny räls placeras och kläms fast med hjälp av maskinen. Stenkross fångas upp och silas. De stenar som har rätt storlek placeras åter vid rälsen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om