Fridha Söderqvist är verksamhetschef för den kommundrivna äldreomsorgen. Hon håller med högsta ansvariga politikern, Majo Brostedt (S), om att det senaste årets kritik från anhöriga på flera avdelningar på Åbacken inte bara handlar om de boendes situation. Den berör såväl personalen som ansvariga chefer.
– Bilden av Åbackens vård- och omsorgsboende, som den målats upp i en rad artiklar, är inte helt sann. Vi blir kontaktade av både personal och anhöriga som inte känner igen sig i den problematik som beskrivits. Det finns allvarliga situationer och utmaningar att lösa på vissa avdelningar, absolut. Men som helhet har Åbacken en bra verksamhet och duktig personal.
Fridha Söderqvist uppskattar att brukare och anhöriga hör av sig till kommunen om sånt som inte fungerar väl.
– Det underlättar vårt arbete, och kommunikation är jätteviktigt. Vi behöver och ska bli bättre på dialog. Och jag beklagar verkligen alla de negativa upplevelser anhöriga slagit larm om. Människor ska känna sig trygga med de insatser vi ger.
Konkret görs mycket på Åbacken för att problemen – kopplade till brister i kunskap, följsamhet i rutiner, bemötande och kommunikation – ska elimineras, förklarar hon.
– Vi har fått en stabil ledning på plats, som jag har fullt förtroende för och som jobbat med en rad insatser under året. Tillsammans planerar vi för fler. Framför allt går vi nu från en tid med många vakanta tjänster och vikarier till att säkra grundbemanningen i äldreomsorgen. Vi rekryterar fler undersköterskor och tillsvidareanställd personal för att stärka kvaliteten, öka kompetensen, förbättra arbetsmiljön och ge stabilitet i arbetsgrupperna.
En speciell tjänst inrättas också som en extra handledning för personalen på Åbacken. Som en kvalitetssäkring och för att stärka medarbetarna i det dagliga arbetet.
– Det blir fokus på nära verksamhetsstöd, exempelvis i dokumentation och bemötandefrågor.
Dessutom frigörs en av medarbetarna under 2023 för att jobba med ett hållbart aktivitetsutbud för de boende.
– Vad som tidigare genomförts och inte kan jag inte svara på, men nästa år ska vi hitta ett sätt att erbjuda återkommande aktiviteter. Det här är en utmaning i äldreomsorgen nationellt, och inte minst på demensboenden ingår stimulans i kommunernas uppdrag.