Efter Ärlabornas larm – ska mäta trafiken

Ärlaborna har länge larmat om trafiksituation i området.
Nu ska en hastighetsmätning genomföras.
– Antal fordon ska mätas, både tunga och lätta, säger Arto Sipola på kommunen.

Sven Wallén har länge larmat om trafiksituationen i området. Nu ska en hastighetsmätning genomföras.

Sven Wallén har länge larmat om trafiksituationen i området. Nu ska en hastighetsmätning genomföras.

Foto: Ida Johnsson

Eskilstuna2024-11-03 17:09

Ärla byaråd bildades 2014.

Sedan dess har frågan om trafiksäkerheten i området drivits av rådet.

I juli larmade ordförande Sven Wallén om den ohållbara situationen i Ärla. Bilister som kör för fort – men framför allt den tunga trafiken som passerar genom området som ökat än mer i takt med Kjula logisitikparks utbyggnad.

Han vittnar om oroliga Ärlabor. Barnfamiljer som korsar Stationsvägen för att ta sig till skolan i området – och som tvingas promenera längs med vägkanten där trottoar saknas och den tunga trafiken passerar.

– Det är inte säkert att vara gångtrafikant ut efter länsvägarna här, säger han.

Hastigheten är 50 kilometer i timmen på genomfartsvägarna i området. Byarådet har vid två tidigare tillfällen skickat in ansökningar om att få hastigheten sänkt till 40 kilometer i timmen, utan gehör.

Förutom det vill de även trafiksäkra busshållsplatserna, snäva in passagerna så att endast ett fordon kan passera i taget – samt anlägga en gång- och cykelbana från Löta in mot Bryggarvägen och utmed Rinkestavägen från Tegelbovägen till Västra vägen.

I juli kallade därför Sven Wallén till möte. Inbjudan skickades till både representanter från kommunen och på Trafikverket.

Från kommunen närvarade två personer för att gå den berörda sträckan tillsammans med de oroliga Ärlaborna och för att lyssna på vad de boende hade att säga.

– Man verkar ta det här lite mer på allvar med hur det ser ut hos oss i alla fall. Men vad jag förstår är det ännu ingenting på gång, säger Sven Wallén.

Genomfartsvägen i området ägs av Trafikverket, men eftersom det är ett tätbebyggt område så fattar kommunen beslut om vad som ska göras i området.

Arto Sipola, trafikingenjör på kommunen, bekräftar nu att en hastighetsmätning ska genomföras av Trafikverket.

– Det är nästa projekt. Det ligger till grund för arbetet. Sen ska antal fordon mätas – både tunga och lätta. Då vet vi situationen.

Han berättar också att logistikparken i Kjula haft sin påverkan på antal fordon som passerar genom området.

– Men det tar lite tid. Därefter ska en analys genomföras för att se om trafiken ökat och vad det är för sorts fordon som ökat, säger Arto Sipola.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!