Den 1 september 2022 infördes en bestämmelse om prisändringar i prisinformationslagen. Bestämmelsen innebär nya regler för hur
näringsidkare ska marknadsföra prissänkningar mot konsumenter.
Totalt har drygt 1 700 produkter ingått i KOV:s granskning och är fördelade på ett hundratal näringsidkare på flera marknader. Granskningen har utgått från slumpvis utvalda produkter som marknadsförts på webbplatser hos respektive näringsidkare under vecka 41. KOV har därefter följt prisutvecklingen för dessa produkter fram till slutet av november.
Totalt har ett hundratal bolag undersökts och det framgår nu att sju av tio av de granskade bolagen brister i sin prismarknadsföring gentemot konsumenter.
Den 8 december meddelade KOV i ett pressmeddelande att de inledde 70 tillsynsärenden mot bolag som brutit mot bestämmelserna, något som nu ökat.
– Precis, 90 öppnade ärenden, och granskningen sträckte sig över Black friday. Men den omfattade även prissänkningar innan och efter Black friday, förklarar Maria Nilsson, jurist på KOV, och tillägger:
– Vi kommer att följa upp granskningen igen nu i januari för att se om resultatet har förbättrats, men inga nya bolag kommer att granskas.
Hon har själv upptäckt 14 av tillsynsärendena och all marknadsföring såg olika ut. De brister hon fann i sina ärenden överensstämmer med dem som KOV gav som exempel i pressmeddelandet i december.
– Det vill säga att bolagen inte angav tidigare lägsta pris eller att prissänkningarna inte baserades på tidigare lägsta pris. Att bolagen hade för långa rea-perioder. En del bolag hade produkter som var prisnedsatta under hela den granskade perioden, vilket var nästan två månader.
Av de 90 tillsynsärende ingår ett rent Eskilstunaföretag. Men Svenska gummihusets vd Jocke Granath har inga problem med att KOV hört av sig, snarare tvärtom.
– Inget konstigt alls. Gör en aktör fel i något läge eller sammanhang så ska KOV påpeka det, konstaterar han.
Han förklarar att KOV påtalat felen för honom.
– Ja, det var tydligt. Vi ska bland annat visa produktens "lägsta pris senaste 30 dagar" på sajten. KOV gillar inte heller när en kampanj pågår för länge. En kampanj ska enligt dem vara kortare och tidsbegränsade.
Har ni åtgärdat felen som de påpekat?
– Ja, det gjordes direkt. Det var en enkel handpåläggning av vår e-handelsleverantör Askås i Grums. Det har också kommit nya riktlinjer från KOV under hösten 2023. Vi kommer att implementera ytterligare lösningar enligt de tolkningarna under kvartal ett 2024, säger Jocke Granath.
Han berättar att han inte tycker att reglerna kring reor är krångliga.
– Det är rätt tydligt vad man får och inte får göra. I vårt fall handlade det inte om någon rea eller "Black"-erbjudande. Vi har konstant lågt pris hela året och det var ett påpekande att vi har rabatt eller rea lite för länge. Lite synd för konsumenten att det inte är okej, men vi lyssnar och rättar till det så klart.
Han förklarar att de nya riktlinjerna som har presenterats under hösten ser lite annorlunda ut mot de som finns i dag.
– Som vi tolkar det så ska det inte visas något ordinarie-pris. På produkterna ska det visas två saker; vad varan kostar och varans lägsta pris under de 30 senaste dagarna, inget annat.
Under veckoslutet fick Gummihuset besked från KOV att de avslutade tillsynsärendet för att bolaget redogjort för de åtgärder de vidtagit och ska vidta.