Ännu vet man inte vad som orsakat bränderna i bilarna i Eskilstuna men som ägare till en elbil eller laddhybrid finns det åtgärder man kan vidta för att minimera riskerna.
– Det man ska tänka på är att laddaren som medföljer ska ses som ett reservdäck – det ska användas i nödfall, säger Per Ekstorm, energi- och klimatrådgivare på Eskilstuna kommun.
Laddaren som följer med bilen kan användas i ett vanligt uttag i hemmet. Dessa kontakter är inte gjorda för att ladda en bil och temperaturen kan bli för hög och en brand kan uppstå. Därför ska denna typ av laddning ske under uppsikt och man ska inte använda förlängningsladdar när man laddar.
Istället bör man installera en laddbox och en personskyddsautomat menar Per Ekstorm. Dessa ska installeras av behörig elektriker. En personskyddsautomat är en slags säkring som bryter strömmen om den blir för hög och vid jordfel.
Bilägare ska också vara extra uppmärksamma på sin bil om den fått sig en törn.
– Om man tror att batteriet skadats ska man kontakta sin verkstad. Som en försiktighetsåtgärd kan det vara en god idé att inte ställa bilen i sin carport innan den blivit undersökt och eventuella skador har åtgärdats, säger Per Ekstorm.
Det finns flera möjliga orsaker till att spontana bildbränder uppstår, förutom tillverkningsfel. Enligt Carl Lindwall, informationschef på BMW Sverige, kan det bero på skador som reparerats felaktigt, brister i serviceunderhåll, otillåten modifiering (exempelvis vid installation av stereo) eller skadedjur.
De två bilarna var laddhybrider av märket BMV. Just nu görs tekniska undersökningar av fordonen av försäkringsbolagen och tillverkaren för att ta reda varför bränderna uppstått. I ett mejl skriver Carl Lindwall att kundernas säkerhet är av högsta prioritet.
Han menar att spontana bränder i elbilar eller laddhybrider är mycket ovanliga. Det bekräftas av Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB. De har sett på riskerna med personbilar som helt eller delvis drivs av litiumjonbatterier, alltså elbilar och laddhybrider och gjort en genomgång av antalet bilbränder 2020.
– Det vi kan se från denna sammanställning är att det inte sker fler bränder i el-/hybridbilar än bilar som drivs av fossila drivmedel, säger Ulf Bergholm, olycksutredare på MSB i ett pressmeddelande från i maj i år.