PĂ„ vĂ€g 230 mellan Eskilstuna och Alberga rĂ„der 80 kilometer i timmen. Förutom pĂ„ strĂ€ckan förbi Gillberga skola. DĂ€r Ă€r det 50 â men det Ă€r det inte mĂ„nga som bryr sig om.
â Det har varit vĂ€ldigt dĂ„lig efterlevnad. VĂ€gen ser ju ut som en 80-vĂ€g, sĂ€ger Torbjörn Arvidsson, projektledare pĂ„ Trafikverket.
Skolans rektor Kajsa Nyborg hÄller med.
â Det Ă€r sĂ€llan nĂ„gon som kör under 70 hĂ€r och det Ă€r mycket tung trafik. Skolan ligger vĂ€ldigt nĂ€ra vĂ€gen och det yr in damm och avgaser pĂ„ skolgĂ„rden, sĂ€ger hon.
50-strÀckan har hittills varit nÀrmare 500 meter lÄng. Nu har Trafikverket beslutat att den ska bli betydligt kortare. Dessutom sker andra förÀndringar.
â Vi har funderat över hur vi ska fĂ„ folk att förstĂ„ att det Ă€r 50 som gĂ€ller. Nu kommer strĂ€ckan att halveras och 50 kommer att gĂ€lla dygnet runt, inte som tidigare bara under skoltid, sĂ€ger Torbjörn Arvidsson.
För att tydliggöra för trafikanterna att det Àr dags att sakta ner, skapas ocksÄ en smalare passage förbi skolan. Bland annat med hjÀlp av en mittrefug. BusshÄllplatserna pÄ vardera sidan om vÀgen byggs ocksÄ om och tillgÀnglighetsanpassas. Kontrastmarkeringar i gatan och upphöjd kantsten ska underlÀtta för synskadade, rullstolsburna och resenÀrer med rullatorer och barnvagnar.
Rektor Kajsa Nyborg Àr vÀldigt nöjd med förÀndringarna.
â Vi har kĂ€mpat lĂ€nge för det hĂ€r, det handlar om elevernas sĂ€kerhet. Vi korsar i stort sett aldrig vĂ€gen i skolverksamheten, men elever som bor pĂ„ andra sidan vĂ€gen, eller ska ta linjebussen in mot stan, mĂ„ste gĂ„ över vĂ€gen.
Arbetet vid skolan kommer att pÄgÄ till 30 oktober. Under tiden fÄr trafikanter rÀkna med visst besvÀr att ta sig förbi platsen. Ett körfÀlt i taget kommer att hÄllas öppet och trafiken regleras med tillfÀlliga trafikljus.
â Vi ska försöka jobba sĂ„ effektivt som möjligt. Syftet Ă€r att fĂ„ ner hastigheten förbi skolan, sĂ€ger Torbjörn Arvidsson.
Vid busshÄllplatserna stannar Sörmlandstrafikens bussar. Skolbussarna kör dÀremot in pÄ skolgÄrden.
â Resandet Ă€r begrĂ€nsat frĂ„n hĂ„llplatserna, sĂ€ger Torbjörn Arvidsson.
Under byggtiden flyttas busshÄllplatsen tillfÀlligt cirka 60 meter bort.