Efter glassbilskrocken – nu byggs korsningen om

I förra veckan blev en glassbil påkörd av tåget i Kvicksund.
Nu meddelar Trafikverket att olyckskorsningen ska byggas om.
– Den ska bli modern, säger projektledaren på Trafikverket.

Här är den obevakade järnvägsövergången där olyckan med glassbilen inträffade. Nu ska den byggas om och bli säkrare.

Här är den obevakade järnvägsövergången där olyckan med glassbilen inträffade. Nu ska den byggas om och bli säkrare.

Foto: Rebecka Jonsson

Eskilstuna2025-03-04 21:33

Det var i torsdags i förra veckan som olyckan var framme vid den obevakade järnvägsövergången. Föraren av en glassbil missade att ett tåg var på väg – och bilen blev påkörd. Föraren klarade sig undan fysiska skador men tilldelades en bot.

undefined
I torsdags inträffade olyckan där en glassbil blev påkörd av tåget. Nu byggs korsningen om.

Järnvägsövergången på platsen saknar bommar och ljudanläggning, men är försedd med en lampa. När lampan lyser är det säkert att korsa övergången. När lampan däremot är släckt är ett tåg på väg. Om inte glödlampan är trasig.

undefined
"Passera inte spåret när lampan är släckt" säger skylten. Men var är lampan? Ledtråd: Titta ovanför den låga gula skylten på andra sidan spåret.
undefined
Här är lampan som slocknar när ett tåg passerar.

Den här typen av enkla vägskyddsanläggningar, som det heter på järnvägsspråk, blir allt färre. Det pågår ett arbete i hela landet för att ta bort dem eller byta ut dem mot säkrare anläggningar.

Just detta kommer nu att ske i Kvicksund.

– Den kommer att ersättas av en modernare anläggning med bommar, säger Eva Spove, projektledare på Trafikverket.

undefined
Eva Spove, projektledare på Trafikverket.

Bytet sker inte på grund av olyckan med glassbilen. Det är en del av ett större projekt, som inleddes redan för ett år sedan då spår i Kvicksund byttes ut.

Den nya vägskyddsanläggningen ska vara klar och inkopplad vecka 21, alltså i slutet av maj.

I samma projekt ska också räls och slipers bytas mellan Eskilstuna och Kolbäck. Förarbeten görs vecka 14-15, då spåret stängs av för trafik. Arbetet inleds sedan på allvar vecka 19, i början av maj, och pågår till vecka 27. De första veckorna kommer tågtrafiken att vara helt inställd. Från vecka 22 kommer trafiken delvis att påverkas.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!