Ett år har gått sedan SJ:s personal i Eskilstuna slog larm om den ohållbara arbetssituationen. I en skrivelse till sin arbetsgivare syntes vittnesmål om en pressad arbetsmiljö som knappt gick ihop.
"Vi har haft det tufft sedan förra sommaren och det har eskalerat under coronaepidemin med ett planeringsmässigt kaos."
Det handlade om fordon som inte fungerade, anvisningar som var fel men framför allt om schemaläggningen och lokförarnas turer.
"Vi har personal som jobbar mellan 50–60 timmar på en vecka. Turerna ligger så tätt inpå varandra att det är minimalt med återhämtning."
Från lokförarna kom vittnesmål om sömnproblem och om att flera tvingats ta sig själva ur tjänst.
"Vi orkar inte mer. Vi är tröttna, vi är slitna och det börjar barka åt helvete."
Då skulle ett nytt planeringsverktyg underlätta för personalen och göra att schemat blev mer hållbart.
Nu är det nya planeringsverktyget på plats och en rad inkörningsproblem har uppstått, med personalbrist och inställda avgångar som följd.
– Vi brukar likna systembytet med ett hjärt- och lungbyte, och då kan man förstå att det inte går att genomföra ett sådant byte utan att det uppstår en del inkörningsproblem. Det är det vi har just nu, och det har lett till en del personalbrist som tvingar oss att ställa in enstaka avgångar, sade SJ:s presschef Tobbe Lundell, i en tidigare artikel.
Tidningen har varit i kontakt med en anställd hos SJ i Eskilstuna som vill vara anonym. Men som berättar att införandet av det nya planeringssystemet blev droppen som fick bägaren att rinna över.
– Det har pågått under en längre tid men sedan de införde det nya schemasystemet har det havererat totalt. Det är väldigt pressat just nu och det är många som är på väg in i väggen. Sjukskrivningarna har ökat, så är det.
För ett år sedan pratade man om att när det nya planeringssystemet kommer skulle det bli en räddning?
– Precis. Men det är det inte, inte just nu i alla fall. Och tyvärr så har det gått ut över oss.
Den anställde beskriver att det nya systemet bland annat gör massa konstiga turer som inte finns och personalsätter dem.
– Då finns det inte personal till de riktiga turerna.
Om du jämför situationen nu med för ett år sedan, har det blivit bättre?
– Nej, det har blivit mycket sämre. Det är väldigt jobbigt om man säger så och folk är väldigt villrådiga. Det finns en uppgivenhet.
Är situationen extra pressad i Eskilstuna?
– Det är jättedåligt mående överallt, inom hela SJ. Men vi i Eskilstuna har ju en övergång också till MTR och det blir ännu mera press på oss. MTR vill att vi ska göra massa saker inför övergången, gå utbildningar, fast vi inte riktigt har tid. Och det ligger och gnager hela tiden och tar väldigt mycket energi.
Vad skulle ni vilja se från arbetsgivaren?
– Att de börjar lyssna på varningssignalerna. Men här i Eskilstuna känner vi som så att, vi är uppgivna och nu vill vi bara komma över till MTR och gå den vägen och inte behöva tänka på nuvarande arbetsgivare.
Så personalen i Eskilstuna ser fram emot övergången?
– Just nu tror jag att de flesta av personalen här i Eskilstuna känner att det är nog nu och ser fram emot MTR och hoppas att det blir bättre där.