Hittills har sju parkeringsrutor upprättats och ytterligare tre ska sättas upp. Parkeringarna är på centrala platser där det finns mycket elsparkcyklar så som Rademachergatan, Portgatan och vid Rådhustorget.
– På de flesta platserna är rutorna placerade i anslutning till ordinarie cykelställ. Tanken är att de ska ställas i rutorna för att inte ta upp plats i cykelställen. Det ska bli tydligare för medborgarna var man kan ställa sin elsparkcykel, säger Stefan Brolin, handläggare vid trafikenheten som fått uppdraget av stadsbyggnadsnämnden att planera parkeringsplatserna.
Enligt Stefan Brolin kan det bli aktuellt att utöka antalet parkeringar i framtiden.
– Vi kommer arbeta till våren med att identifiera nya platser och utvärdera hur de här platserna fungerat, säger han.
I Smörparken mäter stadsarbetarna Patrik Gustafsson och Simon Lindblom upp en parkeringsruta.
– Den här ska bli fem gånger en och en halv meter, men rutorna är olika stora beroende på var de ligger, säger Patrik Gustafsson.
För att lättare få till raka linjer placerar de ut två träplankor där de ska placeras innan han tar fram färgburken och sprejar två streck. Men de stöter på problem. Det är nämligen en vattenpöl precis där den sista linjen ska dras.
– Vi kommer att behöva komma tillbaka och göra klart det sista när det torkat upp. Vi kan inte måla när det är blött, säger han och åker sedan vidare till Rademachergatan där nästa ruta ska målas.