Efter nybygget: Tvingas göra om vid Tullgatan – igen

Cirkulationsplatsen är helt ny – men redan har staket och skyltar körts ner.
Nu backar kommunen gällande delar av utformningen.
– Vi såg snabbt att det skulle bli problem, säger byggledaren Per-Erik Andersson.

Allt blev inte helt lyckat i den nya cirkulationsplatsen vid Tullgatan...

Allt blev inte helt lyckat i den nya cirkulationsplatsen vid Tullgatan...

Foto: Rebecka Jonsson

Eskilstuna2025-02-05 06:01

Nyheten i korthet

  • Den nyligen ombyggda Tullgatanrondellen i kommunen har redan orsakat problem, med nedkörda staket och skyltar.
  • Kommunens byggledare, Per-Erik Andersson, erkänner att delar av utformningen inte var lyckad och att åtgärder kommer att vidtas.
  • Detta är inte första gången kommunen tvingas göra ändringar sedan Tullgatan invigdes, tidigare har ett gångfartsområde tagits bort och skyltar längs gång- och cykelbanan bytts ut.

Trafikljusen har bytts ut mot en cirkulationsplats i korsningen Tullgatan-Kungsgatan. I december öppnades den ombyggda gatan för trafik – och genast började många tycka att passagen är ganska trång.

Nu visar det sig tydligt att vissa trafikanter har svårt att ta sig runt i cirkulationen. 

Flera små staket är nedkörda – och en vägskylt är lätt tillknycklad.

undefined
Flera låga staket längs Tullgatan har körts ner av trafikanter som ska in i cirkulationen.

Per-Erik Andersson är kommunens byggledare för Tullgatanprojektet. Han tvingas nu inse att delar av utformningen inte var helt lyckad. Men det var ännu värre i de ursprungliga planerna.

– Enligt handlingarna skulle staketen ha gått ännu längre ut. Jag förstod att det skulle bli problem så vi kortade av dem. 

När staketen var på plats såg han att de fortfarande antagligen stack ut för nära vägbanan.

– Det är sånt man ser först när allt är uppsatt. Men då lät vi det vara. Vi sa att vi får se vilka som blir påkörda och så gör vi om dem. 

undefined
Utöver staketen har även en vägskylt blivit påkörd.

Och påkörda blev de. Staketen har körts ner vid två av infarterna till rondellen. Per-Erik Andersson är övertygad om att det är tung trafik som orsakat skadorna.

– Det är garanterat lastbilar som inte tagit ut svängen ordentligt. De kanske inte ens sett att de kört på staketen. Antagligen är det samma lastbil som också kört på en skylt som varnar för rondellen. Den ska vi rätta till och flytta lite på.

De nedkörda staketen ska åtgärdas när det blir vår.

– Då ska vi korta av dem så att de kommer ungefär en meter längre in, så att det här inte ska hända igen. 

undefined
Per-Erik Andersson, kommunens byggledare för Tullgatan.

Om resten av staketen också kommer att åtgärdas, beror på om de också blir påkörda.

– Om de inte blivit påkörda i vår så kommer de nog att klara sig framöver.

Den här typen av korrigeringar är inget ovanligt, menar Per-Erik Andersson.

– Man får alltid räkna med lite småsaker.

Vad säger du om att många tycker att det är för smalt?

– Det var trafikplanerarna som ville ha den här bredden och det är inte smalare än utanför MDU eller nån annanstans. Tanken är också att man ska kunna köra upp på storgatstenen i rondellen för att ta sig runt.

undefined
De sönderkörda staketen ska åtgärdas i vår. Då ska de bland annat bli kortare, så att de inte körs på igen.

Det här är inte det enda som kommunen tvingats åtgärda sedan nya Tullgatan invigdes. Man har tidigare både tagit bort ett kritiserat gångfartsområde samt bytt ut skyltarna längs gång- och cykelbanan.

Karta: Tullgatanrondellen
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!