Matprisökningen under det senaste året – och framtiden

Under förra året ökade matpriserna med ungefär fem procent, enligt statistik från jämförelsesajten Matpriskollen. Företagets matprisexpert, vd och grundare Ulf Mazur berättar här om året som gått och matpriserna framöver, som kan fortsätta att öka.

"2023 stannade på en prisökning på runt fem procent, men det ska ses i ljuset av över 15 procent 2022, så vi är nu på en prisnivå, som är 20-25 procent högre än på två år", berättar Ulf Mazur, Matpriskollens vd och grundare.

"2023 stannade på en prisökning på runt fem procent, men det ska ses i ljuset av över 15 procent 2022, så vi är nu på en prisnivå, som är 20-25 procent högre än på två år", berättar Ulf Mazur, Matpriskollens vd och grundare.

Foto: Niklas Holm / Matpriskollen / Caisa Rasmussen,TT

Eskilstuna2024-01-14 06:35

Sajten Matpriskollen följer prisutvecklingen inom dagligvaruhandeln noga. Totalt jämför de över 40 000 unika produkter varje månad.

Utifrån marknadsförutsättningarna tar de ett urval av butiker för att få en så bra bild av prisläget som möjligt. Detta omfattande urval gör att de kan följa prisutvecklingen i dagligvaruhandeln i dess helhet, på kategorinivå och på enskilda produkter.

Under förra året steg matpriserna med 1,2 procent under januari, 2,1 procent under februari och 1,4 procent under mars. Därefter sjönk de med 0,3 procent i april för att under resten av året ligga helt still eller endast öka med 0,1 till 0,3 procent per månad.

undefined
Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen.

– 2023 stannade på en prisökning på runt fem procent, men det ska ses i ljuset av över 15 procent 2022, så vi är nu på en prisnivå, som är 20-25 procent högre än på två år, berättar Ulf Mazur och fortsätter:

– Men ökningen 2023 stannade snabbt av, så från april är prisökningstakten tillbaka på nivåer på en till två procent per år.

De varor som ökade mest i pris under förra året var kategorin olja och vinäger där priserna i snitt steg med 16,9 procent. Därefter kommer kategorin övrigt skafferi med 15,6 procent och på tredje plats juice, fruktdryck och smoothie där priserna i snitt steg med 14,4 procent. 

undefined
Kategorierna som gick upp mest i pris under 2023.

Den stora frågan är hur det ser ut om ett år.

– Jag vet inte, men några procent upp mot i dag är en nulägesgissning, säger Ulf Mazur.

Men det finns priser som kan sjunka.

– Om, med betoning på om, svenska kronan stärks så kommer många importprodukter kunna falla i pris.

Samtidigt finns det varukategorier som kan komma att stiga under året.

undefined
Ulf Mazur, vd och grundare av Matpriskollen.

– Jag tror att det finns risk för att den dåliga skörden i Sverige 2023 och det höga ränteläget gör att investeringstunga jordbrukssektorn behöver få upp priserna något. Sen kommer det säkert någon eller några naturkatastrofer som ställer till det med torka, storm eller skadeinsekter och då åker priserna upp, som på apelsinjuice eller olivoljan förra året.

I tidningens prisundersökningar under 2023 hade Ica maxi och Willys de billigaste matkassarna när vi prisjämförde samma 50 varor. Det var de tidigare två nämnda samt City gross, Stora Coop, Ica Ekängen och Hemköps priser som jämfördes.

undefined
Förra året gick matpriserna upp med cirka fem procent.

Den andra halvan av 2023 ökade priserna totalt med cirka en procent. Det som kan vara anmärkningsvärt är att det på kedjevinå är Ica som höjt priserna mest, med 1,3 procent, tätt följd av Willys på 1,2 procent. Samtidigt har City gross sänkt priserna med 0,2 procent.

– Willys lovar ju billigaste matkassen egentligen, oavsett vad du stoppar i den. Det är relativt, så det säger inget om faktiska prisnivån. Jag tror skillnaderna mellan butiker faktiskt kommer kunna öka under året då många mindre tappar volymer och då kanske väljer vägen att höja priserna för att få in mer pengar, medan andra jagar Willys och Lidl mot lägre priser, avslutar Ulf Mazur.

undefined
Willys i Eskilstuna är den butikskedja som haft den billigaste matkassen när tidningen under 2023 gjorde flera prisundersökningar på 50 identiska varor.

Enligt Matpriskollen är branschen relativt trögrörlig vad gäller prisjusteringar både uppåt och nedåt. Från det att producenten gör en prisändring till dess att prisändringen slår igenom i butik kan det ta fyra till sex månader. 

Alla producenter och butiker ändrar inte heller priserna samtidigt vilket gör att den genomsnittliga prisändringen ser lägre ut på kategorierna än på enskilda produkter.

undefined
Prisutvecklingen under 2023.
Matpriskollen

Startades 2010 i Falkenberg av Håkan Fagerberg och Ulf Mazur.

I dag har de 12 medarbetare.

Tillhandahåller en gratisapp via Appstore eller Google play. I appen kan man hitta veckans extrapriser i de lokala matbutikerna.

Antalet aktiva användare är cirka 200 000.

Företaget får in sina pengar genom att sälja pris- och kampanjdata till branschens aktörer i efterhand.

De säljer även pris och kampanjdata till externa organisationer, kedjor, butiker och leverantörer.

Källa: Matpriskollen

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!