Dico lastbilstvätt ligger i Grönsta industriområde vid E20. Företagsnamnet Dico står för "Dirty in, clean out".
– Vi ska leva upp till vårt namn och har siktet inställt på att bli Sveriges bästa lastbilstvätt. Den har framförallt ett bra läge vid E20. Sedan får vi se om vi ska bygga fler eller inte, säger Mika Nojonen.
Han borde veta vad han talar om eftersom han 2008 startade biltvätten iWash på Gap Sundins väg i Eskilstuna som sedan dess har utvecklats till att bli den mest framgångsrika i landet.
– Det är den biltvätten som tvättar mest i hela Sverige och som tjänar mest pengar, säger Mika.
– Vi var först i Sverige med att skapa en abonnemangsdel för privatpersoner på personbilssidan. Nu tittar vi på om vi kan implementera det här på lastbilstvättssidan.
Mika startade även en iWash i Norrköping. För tre år sedan sålde han de båda anläggningarna till OKQ8.
– Ibland vill man skapa ekonomisk trygghet för sin familj när man har jobbat så länge som jag har gjort.
Mika sitter dock inte sysslolös. Han säljer bland annat kemikalier och reservdelar till biltvättar. Kemikalierna är svanenmärkta och biologiskt nedbrytbara.
– De är tillverkade i Skandinavien speciellt för den skandinaviska marknaden och speciellt framtagna för tvättning med maskin.
Mika är även verksam som konsult i biltvättsbranschen.
– Jag brukar säga att siffror och bokslut talar sanningen, men företagare tenderar att lura sig själva. Jag har träffat alldeles för många entreprenörer som tycker att de har bra och fina företag, men så kanske siffrorna visar någonting annat.
Mika håller även på att bygga en ny personbilstvätt i Västerås. Den ska heta Wash XL och blir Sveriges längsta och snabbaste biltvätt. Han bygger en likadan anläggning i staden Rihimäki i Finland. Satsningen har försvårats av den ekonomiska utvecklingen som har påverkat priser och materialleveranser.
– Det är en investering som har ballat iväg ganska rejält. Vår utrustning kommer från USA och dollarn har dragit iväg. Det blev inte lättare när Putin tryckte på knappen.
Inom branschen finns det dock en stark tro på framtiden. När den amerikanska leverantören som Mika köper sin utrustning av i våras fick frågan om hur han ser på inflationen blev svaret att han inte ens tänker på den. Istället försöker man att köpa upp andra aktörer inom biltvättstillverkning eftersom man tror att marknaden kommer att explodera de närmaste tio åren.
– Det som händer på personbilstvättsidan är att man har gått över till abonnemang vilket gör att människor tvättar sina bilar betydligt oftare än vad man gjorde för fem år sedan. Det kommer att betyda att personbilstvättar kommer att ploppa upp i Sverige som svampar i skogen. Den utvecklingen har redan skett i USA, säger Mika.
Samtidigt växer transportsektorn till följd av att e-handeln ökar.
– Leveranserna ökar och det finns fler lastbilar som behöver tvättas.
I september tog Mika över Dico Lastbilstvätt i Eskilstuna av Tony Urbán. Mika har med sig Nenad Sekiz i satsningen. Nenad Sekiz arbetar med affärsutveckling och försäljning.
– Även om det blir dåliga tider kommer det fortfarande att fraktas och transporteras gods, säger Nenad.
Både Mika och Nenad menar att rekryteringen av Kai Autto som driftansvarig tvättmästare för anläggningen var avgörande för satsningen. Kai Autto kommer närmast från Mekka Services tvättanläggning för tunga fordon i Länna utanför Stockholm.
– Jag har ingen akademisk upplärning utan det jag kan har jag lärt mig genom att jobba hårt i hallar. Utställningsfordon har blivit lite av min specialitet, säger Kai Autto.
– Jag är hemvändare och kom tillbaka till Eskilstuna innan sommaren. Eskilstuna är en fin logistikstad och kunderna är väldigt positiva. Framtiden är spännande och den som vågar ta för sig nu kommer att få det att funka jättebra.
Kai har arbetat med lastbilstvätt i åtta år och hunnit bli en omtyckt profil bland lastbilsåkare.
– Kai är superduktig och har superkoll på marknaden, säger Mika.
– Kai är ett varumärke i sig. Det är många kunder som har kommit tack vare honom, säger Nenad.
Kai sköter Instagramkontot @swedishtruckcare som har 3 551 följare och där man kan se många fina bilder på utställningsfordon som Kai har tvättat inför träffar och shower.
– Jag har följt Kai och vet att det verkligen finns kvalitet och hjärta i det han gör. Han släpper inte ut en lastbil utan att den är superren, säger Mika.
Enligt Mika kommer både Kai och Nenad att bli delägare i företaget.
– Det är garanterat. Det är så jag belönar mina anställda, säger Mika.
Tvätthallen är 36 meter lång och har plats för fullstora trailerbilar. Lastbilstvätten kan tvätta cirka 20 lastbilar per dag beroende på storlek på ekipaget. Hallen och maskinen har rustats och fräschats upp.
– Vi har även installerat ny underspolning samt en högeffektiv underredsspolning, säger Kai.
– Den här maskinen är helt outstanding. Den är konturföljande så att den följer bilens alla linjer både när den lägger på kemikalier och sedan när borstarna går. Då kommer man åt precis överallt och får ett optimalt resultat. När maskinen sedan är klar går jag ut och kontrollerar visuellt att jag är nöjd med alla ställen, säger Kai.
På kvällar och helger kan kunden själv tvätta sin lastbil. Dicos personal programmerar då maskinen efter kundens fordon så att kunden kan köra maskinen och själv spola och borsta efter behov.
– Vi vet att det inte alltid är lätt att låta bilen stå under dagtid, säger Kai.
Varubud och Eskilstuna Energi & Miljö är några exempel på lokala kunder. Bland kunderna finns många ägare av utställningsbilar.
– Utställningsbilarna är exceptionella och ägarna är mycket måna om att de tvättas och hålls snygga och fräscha, säger Kai.
Dico tvättar bland annat asfaltsekipage.
– Det är det mest krävande du kan jobba med i branschen för det måste handgnuggas och så får man lösa upp asfalten. Många tvättar säger: 'Tyvärr, vi kan inte hjälpa er', men vi är öppna för allehanda bilar, säger Kai.
Lastbilstvätten har en upparbetad kundstock sedan tidigare. Rikard Eriksson är en av Dicos gamla kunder. Den 11 november tvättade han ett ekipage som kan transportera sjöcontainrar.
– Lastbilstvätt är viktig för då håller ju grejerna längre. Sommartid kanske jag tvättar en gång i månaden och vintertid kanske en gång i veckan för att hålla grus och salt borta.
– Jag är en gammal kund till Dico och fortsätter åka hit så att jag är nöjd. Nu är det första gången jag tvättar sedan de har tagit över. De verkar trevliga.