Assa Kauppi ställer ut tre olika utställningar som alla berör barndom och barn. Med "Vows of silence" återvänder hon till barndomens Nacka och uppväxten i en familj med en pappa vars alkoholmissbruk till slut kostade honom livet.
Genom att använda sig av fotografier från uppväxten har Assa hittat mönster från tapeter och korkmattor som hon sedan har återskapat. Mönstren är uppbyggda av meningar som alla präglas av uppväxten, till exempel "Same regrets same promises again and again".
– Det här är den mest intima utställningen av de tre. När jag ställde ut den på "Mejan" så var det många som hade haft liknande upplevelser som blev mycket berörda. Bland annat en man som var tvungen att gå ut för att utställningen påverkade honom så starkt, berättar Assa.
I "The race is over" har hon gjutit flera bronsstatyer i form av simtävlande barn som står på startpallar och förbereder sig för att dyka ner i bassängen. Skulpturerna är en metafor för den allt ökande anda av tävling som infinner sig i människans vardag.
– Vi är alla med i samma spel, och alla vill vinna. Det finns ingen plats för andrapristagare, säger Assa.
Hon säger att folk ibland frågar om hon kritiserar sport, vilket inte är fallet. Att hon har valt just simningen är att den är en sådan individuell gren.
En av startpallarna är tom.
– Min tanke bakom den var att det finns de som aldrig ens får chansen att försöka, säger Assa.
Bronsstatyerna av barnen har alla lite olika kroppshyddor.
– Det intressanta är att den enda av statyerna som ingen har köpt är den här, säger Assa och pekar på en pojke som är lite knubbig.
Den tredje utställningen heter "Bred for beauty" och består av tre uppsminkade små bebisar.
– Jag åkte till USA och gick på skönhetstävlingar för barn. Med "Bred for beauty" använder jag dem som symbol för hur utseendefixerat samhället har blivit, berättar Assa.
I konstmuseets stora sal möts tre gamla vänner. Gösta Backlund, Lenny Clarhäll och Michael Söderlundh bestämde sig 1989 för att ställa ut tillsammans. Under årens lopp har trion sedan sammanstrålat flera gånger och den gemensamma utställningen på Eskilstuna konstmuseum uppmärksammar officiellt att det var 25 år sedan den där första gången, faktiskt på dåvarande Galleri Kvarnen i Torshälla.
På konstmuseet ställer Gösta Backlund ut akvareller, Lenny Clarhäll bidrar med sina berömda träfigurer malanganer och Michael Söderlundh utforskar med olja brytpunkten mellan dröm och vaket tillstånd.