– Vi nådde ut till många nya prenumeranter under 2023 och det är en del av framgången. Vi jobbar även hårt för att skapa ett innehåll som engagerar och intresserar Eskilstunaborna, och det här är ett bevis på att vi gör journalistik som är mer relevant, säger Ulrika Sjöblom, chefredaktör på Eskilstuna-Kuriren.
I snitt hade alltså Eskilstuna-Kuriren 174 000 läsare per vecka under 2023, att jämföra med 98 000 året innan. Tittar man på kanalerna separat så nådde ekuriren.se 167 000 läsare per vecka och papperstidningen 37 000. Sajtens ökning är 70 procent och papprets minskning 9 procent.
– Jag är imponerad över ökningen digitalt. Det är en otrolig drivkraft för oss att se att läsarna gillar det vi gör i våra digitala kanaler. Vi vill vara den självklara nyhetskällan för alla som bor och verkar i Eskilstuna och har som löfte till våra läsare att alltid vara snabbt på plats där det händer, att avslöja och granska, men också att vara underhålla och överraska. Det här ger oss kraft att utveckla vårt innehåll ännu mer och vässa vår bevakning för att nå ännu fler.
Kantar Sifos helårsundersökning genomfördes 1 januari–31 december 2023. Totalt deltog 42 944 personer i mätningen. En tidnings totala räckvidd visar hur många människor man når i de egna kanalerna, det vill säga både på sajten och papperstidningen (inklusive e-tidningen).