Första maj i år fick Britt-Louise Pedersen i Eskilstuna besök av elbolaget Nordic Green Energy som ville sälja elavtal till henne.
Britt-Louise Pedersen tackade direkt nej när hon hörde vad saken gällde och stängde dörren. Sen fortsatte hon sitt födelsedagsfirande.
Några dagar senare fick hon brev från sitt förra elbolag om att deras kontrakt med henne sagts upp. Britt-Louise Pedersen började ana oråd och ringde upp sitt tidigare elbolag Eskilstuna Energi och Miljö.
– Då fick jag reda på från dem att killen som knackat på för Nordic Green Energy förfalskat min namnunderskrift eftersom att jag inte skrivit på någonting alls, säger Britt-Louise Pedersen.
Efter att ha kontaktat Nordic Green Energy fick hon sitt kontrakt med dem upphävt, men de kräver att hon ska betala fakturan för den elenergi som förbrukats från påknackningen första maj.
– Det här är inte alls acceptabelt, säger Britt-Louise Pedersen. De har kollat på min namnskylt utanför dörren och själva skrivit under kontraktet utan min vetenskap. Namnskriften är inte ens lik min egna.
Den förfalskade underskriften och elavtalet med Nordic Green Energy har påverkat Britt-Louise Pedersen.
– Man går och tänker på det hela tiden, det sätter sig på nerver och leder när man får en faktura på något man inte tecknat, säger hon.
Britt-Louise Pedersen vände sig till både polisen och kommunens konsumentvägledare som har haft liknade ärenden med företaget.
– De har hjälpt mig att bestrida kontraktet så fakturan slipper gå till kronofogden, säger hon. Men jag vill varna alla andra som kan bli utsatta.
– Jag visste inte vart jag skulle vända mig innan, och tror att många heller inte vet hur man ska göra i en sådan situation, säger hon.
Laila Marit Sandberg, konsumentvägledare på kommunen, finner ärendet uppseendeveckande.
– Det är oseriöst och vi har haft problem med företaget tidigare, säger hon. Om man inte skrivit under något ska man heller inte behöva betala, då har man inte ett giltigt avtal med ett företag och ingen skyldighet att betala, fortsätter Laila Marit Sandberg.
Det finns andra ärenden där personer fått hembesök och skrivit under, men om informationen gällande kontraktet har varit bristfällig, kan ångerrätten som vanligtvis är två veckor för upphävande av kontrakt, förlängas till ett år. I det här fallet har konsumenten fått hembesök och tackat nej men fått sin underskrift förfalskad.
Kommunens konsumtvägledare har försökt att nå företaget men har varken kommit fram på telefon eller fått svar på mail.
– Det är uppseendeveckande och måste varnas för, säger Laila Marit Sandberg på kommunen.
Britt-Louise Pedersen tänker på andra personer som är utsatta och kanske inte har förmågan att säga nej eller vet vad företagen vill.
– Det är inte acceptabelt att det går till så här, säger hon.
Eskilstuna-Kuriren har försökt att nå Nordic Green Energy för kommentar men har inte fått något svar.