"Vi vill uppmärksamma er om att "falska" säljare, som uppger sig ringa från oss på Eskilstuna Energi och Miljö rörande elavtal, är i farten."
Uppmaningen kommer från EEM efter larm om bedrägerier.
– Det är kunder som fattat misstanke om att något inte stämmer och hört av sig till oss, säger Anders Larsson som är tillförordnad marknadschef hos Eskilstuna Energi och Miljö.
Hur går bedragarna till väga?
– Vi vet inte exakt, men det är någon som ringer och säger att de är från oss eller är sammankopplade med oss. De brukar ju kunna göra det på lite olika luriga sätt. Vi har ingen aktiv försäljning just nu så är det någon som vill sälja något från oss så är det inte vi som hör av oss.
Det är oklart exakt hur många kunder som har blivit drabbade. Larsson vill förtydliga att det händer dagligen att de kontakter kunder i olika ärenden via telefon. Men någon typ av aktiv försäljning pågår inte.
– Det här drabbar ju oss men, framför allt våra kunder, säger han.
Vad ska man göra om man blir kontaktad och anar oråd?
– Om man känner sig det minsta osäker ska man lägga på och kontakta vår kundservice. Vi är väldigt tacksamma om folk hör av sig.
Kan ni göra något åt det?
– Det enda vi kan göra är att försöka vara så tydliga som möjligt när vi kontaktar någon, så att det särskiljer sig från bedragarna.