– Ja det har vi märkt av. Varje dag kommer 30–40 elever hit på lunchen för att köpa korv, framför allt french hotdog. Lika många går också in i butiken och köper burek och munkar, säger Carina Lindblom, teamchef för kassa och förbutik på Willys på Kungsgatan.
Butiken ligger 500 meters promenadväg från den nyinvigda Munktellskolan och har alltså blivit ett utflyktsmål för många högstadieelever när skollunchen inte faller i smaken.
– Jag brukar fråga om skolmaten inte är god och då svarar de ofta "nej, det var fisk".
Men det är inte bara fisken som eleverna inte gillar. Sedan flytten till Munktellskolan har kvaliteten på skolmaten blivit generellt sämre, menar skolans rektor Jenny Råström. På Faktoriet fanns ett eget tillagningskök, när eleverna nu flyttat till Munktellskolan levereras maten från Stålforsskolan.
– Många upplever den som annorlunda, med andra rätter och annan kryddning. Elever har klagat, föräldrar har hört av sig och även personalen har reagerat på kvaliteten på maten.
Reaktionerna har även nått måltidsservice, som ansvarar för maten i alla kommunala skolor.
– Vi har fått till oss kritiken och försöker hantera den för att bli bättre. Upplevelsen av maten har inte stämt överens med förväntningarna. Det tar tid att få allt på plats, exempelvis gällande mängden mat. Vi vill att den ska räcka till alla men att det inte blir något svinn, säger Lina Sjöberg, kostchef för grundskolan.
Att Munktellskolan inte har något eget tillagningskök är en tillfällig lösning eftersom hela skolan inte är färdigbyggd än. Det blir den tidigast 2026.
– Det här har vi vetat om och planerat för. Stålforsskolan är vana att skicka mat till andra skolor och de gör ett bra jobb. Men det handlar om att få till ett bra samarbete. Mottagningen måste också fungera bra, med vilka mängder man beställer och hur man serverar maten. Det är en hel kedja med många parametrar, det finns inte en enskild bov i dramat.
Lina Sjöberg säger att det alltid finns utmaningar på högstadieskolor, där eleverna inte är tvingade att gå till skolmatsalen.
– Särskilt på högstadier som ligger centralt med närhet till andra alternativ.
På Willys har butiken fått förstärka personalen i förbutiken för att kunna möta efterfrågan under lunchtid på vardagarna.
– Det tar ju lite tid att göra i ordning korven, man ska värma brödet och så där, så vissa kunder får ibland vänta lite längre, säger Carina Lindblom.