De håller Balsta levande med sina innovativa projekt

På Rinmansskolan får eleverna hjälp att skapa som en del i utbildningen. De har bland annat gjort en handikappbro och ett nappträd i skogen på Balsta.

"Därifrån kommer linbanan att gå" säger Johan Thorwaldson och pekar på stugans köksfönster.

"Därifrån kommer linbanan att gå" säger Johan Thorwaldson och pekar på stugans köksfönster.

Foto: Karolin Fridell

Eskilstuna2022-04-09 19:43

– Det är fantastiskt att se våra elever växa som personer och fortsätta på gymnasiet, man kommer verkligen dem nära här, säger Johan Thorwaldson, platschef för basklasserna.

Under sommaren ska eleverna på skolan ha feriepraktik genom projektet Egos och sätta upp ett kafé i äppelträdgården. Kaféet kommer att vara öppet för allmänheten och de planerar också att ha dockteater.

– Vi ska göra en linbana från köksfönstret så vi kan skicka ned kaffe och fika därifrån, säger Johan Thorwaldson entusiastiskt.

I den lilla stugan bredvid Balsta musikslott går gymnasieelever som behöver läsa in grundskolebehörighet för att kunna gå vidare till gymnasiet. Många har sociala problem som gjort att skolgången inte har fungerat. I basklassen får de tolv eleverna extra stöd.

– Vi jobbar mycket med det sociala och att få till en kontinuitet, så det är inte bara skolämnen utan mycket praktiskt, säger Kirsi Huuska handledare och socionom.

Eleverna är väldigt blyga och vill inte vara med på varken intervju eller foto – men deras handledare visar stolt upp projekten som pågått genom åren.

– En elev såg att barnen som satt i rullstol inte kunde ta sig till nappträdet, och sa direkt "vi bygger en bro!". Den killen har ett hjärta av guld, säger Johan Thorwaldson.

Nappträdet som skapats av basklasserna är välbesökt både av förskoleklasser och barnföräldrar. I skogen finns också ett gjutet stenhjärta med stenar från alla Sveriges landskap. Dessa har hämtats in under olika skolresor eleverna gjort tillsammans med sina handledare.

undefined
I träden hänger flera olika sorters nappar. Johan Thorwaldson har sett många barn hänga upp sina gamla nappar där.
undefined
Bron som leder till nappträdet heter Alicia Bridge efter en elev på skolan. Namnet syns inristat för den som går på bron.

Under pandemin var basklasserna de enda som hade skolan öppen hela tiden. Om skolgången bryts riskerar man att tappa eleverna som har svårt att studera hemifrån, därför var det extra viktigt att hitta en lösning som fungerade under pandemin förklarar handledarna.

– Vi hade undervisning i ett stort tält med oljepanna som vi satte upp i trädgården och vi lagade vi även mat utomhus här även på vintern, säger Johan Thorwaldson.

Det personliga engagemanget är märkbart hos både Kirsi Huuska och Johan Thorwaldson.

– Vi är som en familj här och det bästa med det här arbetet är relationen till ungdomarna, säger Kirsi Huuska.

– Jag ångrar inte en minut av mitt arbete här och är tillgänglig för mina elever dygnet runt, säger Johan Thorwaldson.

undefined
Kirsi Huuska och Johan Thorwaldson i äppelträdgården där eleverna kommer bedriva kafé i sommar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!