I grupper har eleverna lärt sig mycket om det arbete som är arkitektens vardag, de har mätt och mätt om, och de har "översatt" allt till den skalenliga modell som de tagit fram.
I en veckas tid ställs nu modellerna ut på Stadsmuseet, och förhoppningsvis får eleverna lite synpunkter från både föräldrar, och riktiga arkitekter. Båda kategorierna har fått personliga inbjudningar.
Vad nästan alla elever tagit fasta på i arbetet är att alla ska hitta något för just henne eller honom på Borggården. Väldigt många grupper har jobbat hårt med gröna ytor, med växtlighet och med vatten, ytorna för lek finns förstås med, men det finns också platser för ett stilla kontemplerande. Platser där man bara kan vara.
Många återigen vill gärna se platser på gården där man kan sitta och jobba med fler skoluppgifter. All den stund som vädret tillåter.
— Målet har varit att skapa en plats som ska kunna bjuda in och attrahera alla, säger läraren Lisa Edholm.
I tv-inslaget berättar eleverna om hur de har jobbat.