Vårdcentralen vägrar svara på tidningens frågor

Emelie Claesson vårdades för öroninflammation på vårdcentralen Achima Care Fristaden – när hon hade cancer. Nu är det privata vårdbolaget Ivo-anmält.

Achima Care, som agerar på uppdrag av Region Sörmland, har valt att avböja att svara på tidningens frågor.

Achima Care, som agerar på uppdrag av Region Sörmland, har valt att avböja att svara på tidningens frågor.

Foto: Jens Alvin och Claudio Bresciani/TT

Eskilstuna2021-12-05 08:35

Eskilstunabon Emelie Claesson, 29, vände sig till Achima Care Fristadens vårdcentral när hon upplevde problem med ena örat, halsen och vad hon trodde var en vaxpropp i slutet av augusti.

Vårdcentralen skrev då ut recept för antibiotikadroppar mot öroninflammation och trots att Emelie ytterligare en gång vände sig till samma vårdcentral då besvären inte släppte – skrev de ut ett nytt recept på örondroppar följt av orden "det kommer att gå över".

Tre månader senare har läkare konstaterat att hon drabbats av cancer. En aggressiv och obotlig cancersort som förmodligen var besväret hon drogs med när hon vände sig till vårdcentralen redan i augusti.

Och nu har Emelie Claesson Ivo-anmält (Inspektionen för vård och omsorg) Achima Care Fristaden, som agerar på uppdrag av Region Sörmland, då hon anser att hon fått felaktig vård och inte fått den hjälp hon behövde.

Eskilstuna-Kuriren har vid upprepade tillfällen sökt Achima Care Fristadens verksamhetschef Päivi Saranpää som dock i ett mejl meddelar att hon avböjer tidningens förfrågan om en intervju. Därför får vi inte svar på de frågor som finns.

"Som du säkert förstår har vi inte möjlighet att uttala oss i patientärenden. Vi saknar kännedom om detta enskilda ärende och baserat på de uppgifter du lämnat är det inte möjligt eller förenligt med patientdatalagen och Socialstyrelsen förordning gällande journalhantering, att gå in i en enskild patientjournal. Jag måste på grund av dessa skäl avböja ditt önskemål om kommentarer", skriver Päivi Saranpää i ett mejl till tidningen.

Achima Care Fristadens vårdcentral önskar att de patienter som har synpunkter eller klagomål ska lämna in dessa via företagets hemsida för att de"ska kunna påbörja en utredning på vad som möjligen gått fel".

"Achima Care arbetar aktivt för att öka patientsäkerheten. Genom att välkomna och systematiskt ta emot och bearbeta patientsynpunkter och klagomål säkerställer vi att alla inkomna ärenden registreras och sammanställs för att hela organisationen skall kunna ta del av lärdomar från dessa inkomna synpunkter. Samtliga avvikelser hanteras enligt fastställd rutin och är en viktig del i det systematiska utvecklings- och förbättringsarbete vi gör på vårdcentralen", skriver Päivi Saranpää.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!