– Jag har alltid varit intresserad av mode. När jag var liten bytte jag outfit flera gånger per dag och nu vill jag inspirera andra, säger Emilia Ekberg.
Hon är bara 15 år men driver redan en egen Youtubekanal där hon ger mode- och skönhetstips. Över 11 000 personer prenumererar på hennes videoklipp och kanalen har i dag nära 560 000 sidvisningar. Men det hela började redan för tre år sedan när Emilia Ekberg bara var 12 år.
Då var hon aktiv på Videofy, som är en mobilapp där användarna också publicerar videoklipp. Emilia Ekberg ville utveckla sitt konto och kontaktade därför flera smink- och klädföretag för att se om de ville samarbeta.
– Jag såg att andra hade gjort så. Åtta av tio var positiva och efter någon vecka började jag få grejer skickade hem till mig.
I dag är det företagen som kontaktar Emilia och vill att hon ska testa deras produkter. Hon berättar att majoriteten är asiatiska företag.
Hur avgör du vilka du vill samarbeta med?
– Jag vill att det ska vara bra kvalitet och gärna företag som många känner till.
Emilia testar produkterna som hon får från företagen och spelar sedan in videoklipp där hon säger vad hon tycker.
– Bara för att jag får det gratis sitter jag inte bara och säger positiva saker. Jag vill tipsa om de produkter som jag tycker är bra.
Emilia lägger större delen av sin fritid på att planera, spela in och redigera sina videoklipp. Förutom sminktips och outfit-förslag har hon också lyft allvarligare ämnen som mobbning, med utgångspunkt från elaka kommentarer hon fått på sina videoklipp.
– När jag var yngre tog jag åt mig mer men i dag skakar jag av mig det. Det här är min hobby och jag tycker det är jätteroligt. Hur kan man hatkommentera mot en person som gör det den tycker är allra roligast?
Att hennes Youtubekanal har vuxit de senaste månaderna är något hon märker även utanför nätet. Folk kommer fram på stan för att ta ett foto och prata med henne.
– Jag tycker det är jättekul när folk kommer fram och pratar och säger hej. Men det bli lite konstigt när de bara står och tittar.
Den sjätte januari arrangeras Youtube-evenemanget Tubecon för första gången i Sverige. Då kommer Emilia att vara plats tillsammans med flera andra så kallade youtubers som alltså driver egna kanaler på Youtube.
– Det ska bli så kul att träffa mina följare. Jag känner ju igen dem i kommentarsfältet men nu kommer vi att kunna prata på riktigt.
Emilia hoppas att hennes Youtubekanal ska växa och att hon så småningom ska kunna leva på den. Hon har också planer på att studera marknadsföring i framtiden. Drömmen är att jobba med reklamfilmer.
– Jag vill jobba med film och redigering när jag blir äldre och så den tid jag lägger ner kommer jag att ha nytta av även i framtiden.