Emma vill inspirera andra via Instagram

23-åriga Emma har haft en alternativ stil sedan hon var 11 år och är främst intresserad av japanskt mode. I dag har hon över 38 000 följare på sitt instagramkonto.

Foto:

Eskilstuna2016-01-06 15:00

– Jag tycker att det är kul att dela med mig och att inspirera andra, jag tycker själv att det är roligt att följa andra som inspirerar mig. Jag håller inte på med sociala medier för att få följare.

23-åriga Emma började med sociala medier för ungefär tre år sedan. Valet föll på Instagram som hon tycker är ett roligt medium eftersom det framför allt handlar om bilder och inte kräver så mycket text. Emma är också aktiv på twitter.

För ett år sedan (då Eskilstuna-Kuriren träffade Emma inför en Japanresa) hade hennes instagramkonto, @superloversrock, 10 000 följare. I dag har hon över 38 000. Men hon har ingen strategi bakom sin närvaro i sociala medier utan gör det mest för att inspirera andra. Hon använder inga hashtags och säger att hon inte gör något aktivt för att få fler följare.

– Jag vet inte riktigt hur det kommer sig, men det började öka mycket när jag började med cosplay.

Cosplay står egentligen för costume play och är en rörelse som växer stort. Cosplay handlar om att klä ut sig, oftast som spelkaraktärer från japanska spel. Cosplayare syr ofta sina kostymer själva, och det arrangeras tävlingar i cosplay.

– Jag har haft en alternativ stil sedan jag var elva år. Då var jag punkare och hade rosa hår. Under gymnasiet blev jag intresserad av japansk musik och japanskt mode.

Emma lägger upp ungefär en bild om dagen på Instagram. Pastellfärgat hår, linser som förstorar pupillerna, röda läppar och korsetter är ofta det som fixar stilen. Proceduren för att få till det rätta utseendet inför en bild brukar ta 1-1,5 timmar.

Emma har fått många nya vänner, bland annat i Japan och Italien, tack vare sitt instagramkonto. Hon har rest till Japan tre gånger och var där senast i november 2015.

Hon blir ofta kontaktad av företag, som bland annat säljer kläder och löshår, som vill att hon ska promota deras produkter, men Emma brukar inte nappa.

– Jag vill inte promota jättestora företag som massproducerar dåliga kopior.

Samtidigt finns en tanke om att det skulle vara roligt att tjäna pengar på närvaron i sociala medier. Emmas plan är att snart starta upp en egen Youtube-kanal.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om