En kortare podcast som vill nå långt

Med otippade rapar och en speciell kemi vill Johan F Wahlberg och Ida Alander erövra världen med sin podcast, som de spelar in via Skype på varsin kammare i Eskilstuna.

Eskilstuna2015-12-18 06:00

Johan F Wahlberg och Ida Alander hade gemensamma intressen och vattenhål i Eskilstuna. De träffades och fann snart att de hade kul när de pratade med varandra. Nu är de bästa vänner, berättar de när vi möts en tisdag i december.

Det hörs lång väg att de här två personerna är tajta och har en alldeles egen jargong. De kan fylla i meningar åt varandra och bolla ord mellan sig som Jan-Ove Waldner och Jörgen Persson skickade pingisbollar fram och tillbaka över nätet när det begav sig.

Johan och Ida hade länge pratat om att göra en podd men det var först i februari i år som de kom till skott.

– Johan bröt handleden, då fick vi tid, säger Ida.

– Vi fick tid för att jag inte kunde göra annat, säger Johan.

Det som utmärker deras podd "Johan och Ida - en kortare podcast" är att den är kort.

– Cirka 20 minuter, det ska vara sitcom-format, säger Johan.

När de drog i gång tittade de på hur andra gör och kom fram till att de flesta podcastarna ligger på 40 minuter upp till en timme.

– Vi är för rastlösa så det fixar inte vi. Vi tänker att det vi vill ha är vad andra vill ha, säger Ida.

Vad är det då som de erbjuder i podden?

Delvis är det duons speciella humor och kemi som får lyssnarna att skratta.

– Vi tar båda allt väldigt bokstavligt, och vår dialog handlar mycket om att ha transparens om våra sociala tillkortakommanden, berättar Ida.

Ibland gör de specialavsnitt på olika teman. Ett avsnitt handlade om skräckförfattaren HP Lovecraft, ett annat om science fiction och ett tredje om spökjakt. De har också avhandlat indiemusik, Star Trek och spelat in medan de sitter och fikar på Fristadstorget i Eskilstuna.

En annan specialitet som Ida och Johan har är att de rapar i tid och otid och vid oväntade tillfällen.

Båda har andra jobb vid sidan om, men Johan och Ida har startat ett aktiebolag tillsammans och satsar hårt på sin podcast.

– Det är en livsstil som vi har antagit, säger de.

Tanken är förstås att podcasten ska generera pengar i form av sponsorer och reklam. Johan nämner Youtube-fenomenet Pewdiepie som tjänar enorma summor på sina videor.

– Det finns ingen anledning att titta på någon annan! säger Johan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om