Ulrika Thomsen har många trogna kunder som har lärt sig att uppskatta hennes sköna och effektiva behandlingar. Den vanligaste kunden i den mysiga salongen på Kungsgatan 39-41 är en kvinna mellan 30 och 60 år.
– De vill unna sig. De vill satsa lite på sin hud, säger Ulrika.
På senare tid har även ungdomar blivit allt vanligare – både tjejer och killar. Det handlar då om klassiska ansiktsbehandlingar till reducerat pris.
– Det är rätt roligt när de här långa tonårskillarna kommer in och lägger sig och bara slappnar av. Det är en helt ny målgrupp för mig.
Kunderna kan även köpa högkvalitativa hudvårdsprodukter och Ulrika ger dem gärna tips och råd om hur de bäst kan sköta om sin hud.
– Man tänker bara behandlingar, men produktförsäljning är en lika stor del.
Ulrika menar att vacker hud är en kombination regelbundna, professionella behandlingar och att man använder de rätta produkterna hemma.
– Det finns ingen quick fix, säger hon.
Ulrika utför bland annat skräddarsydda ansiktsbehandlingar, Dermapen4-behandling, TRX-T33-behandling och vaxning.
Ulrika kommer ursprungligen från Eskilstuna. Efter studenten flyttade hon till Stockholm för att utbilda sig till hudterapeut, en utbildning som hon blev klar med 1993. Hon är medlem i Sveriges Hudterapeuters Riksorganisation, SHR, och kan därmed titulera sig auktoriserad hudterapeut. Hon är även certifierad hudhygienist. Mästarbrevet från 2010 är hennes finaste kompetens- och kvalitetsbevis.
Ulrika fick sitt första jobb som hudterapeut på en salong i Stockholm. Hon startade sedan eget tillsammans med en annan tjej i Stockholm. När hon gifte sig med Richard Thomsen som även han kom från Eskilstuna beslöt sig paret för att flytta tillbaka till hemstaden. I början av 2000-talet öppnade Ulrika sin salong och butik på Kungsgatan i Eskilstuna.
– Det är faktiskt ganska mycket folk som rör sig här på gatan eftersom det är mycket arbetsplatser runtikring så det har varit bra.
Ulrika säger att hon inte drabbats lika hårt som andra verksamheter av att utbudet minskat i centrum.
– Parkeringar och trafik kan alltid påverka. Om kunder kommer runt fyra-rycket är det ju svårt att ta sig in till stan med bil. Det är lätt att de blir försenade.
Ulrika har under åren haft flera medarbetare i salongen. Hon har bland annat haft en massör och en nagelteknolog som hyresgäster. För närvarande disponerar hon alla utrymmen i salongen själv. Yrket har förändrats under den tiden som Ulrika har varit verksam. Det innebär till exempel mer administration idag jämfört när hon började.
– Jag tror inte att kunder förstår hur mycket jobb det ligger bakom. De tror bara jag gör mina behandlingar, men de ser inte att jag städar lokalen själv, att jag beställer varor, plockar upp dem, prismärker. Pappersjobbet och att sköta sociala medier när man sitter hemma på kvällar och helger. Jag har revisor och min man som hjälper mig mycket med pappersarbete.
Pandemin fick många hudterapeuter att gå på knä, men inte Ulrika. Samtidigt som konkurserna ökade kunde hon istället satsa och ombilda sin enskilda firma till ett aktiebolag.
– Den första månaden var det ju tvärdött, men kunderna visste att jag jobbade själv så de kom snabbt tillbaka. Det var noga med att bara en person i taget fick komma in i salongen, men det funkade jättebra. Många som jobbade hemifrån kom till mig när de fick tid över. Jag tror att de hade ett behov av att komma ut och bli omhändertagna. De äldsta pensionärerna försvann, men jag fick nya kunder.
En annan utmaning som hon har klarat av uppstod när ryggen och nacken började göra sig påminda. Hon har opererat sig för diskbråck och anpassat sitt sätt att arbeta.
– Under en period fick jag minska ner. Jag har ändrat hur jag står ergonomiskt och ägnar mer tid åt varje kund, säger hon.
– Sedan är förstås näthandeln en tuff konkurrent. Folk beställer jättemycket produkter på nätet.
Hon menar att en baksida av näthandeln är att den medför att många konsumenter använder fel produkter.
– De tror liksom att de är sina egna hudexperter så det kan bli fel produkter ibland.
Ulrika är brand ambassador för Exuviance som har startat en webbshop där de anslutna hudterapeuterna får ta del av intäkterna.
– Tanken bakom den webbshopen är att du ska kunna stötta din hudterapeut. Där har jag ökat.
En aktuell fråga inom hudvård är de skador som solen kan orsaka på huden.
– Det är viktigt att använda solskydd och att sola med förstånd. Även om det finns behandlingar som reparerar huden får solen verkligen huden att åldras eller att vi får hudförändringar som kan vara mindre godartade.
30-årsjubileet kommer att firas med ett stort kundevent den 27 maj.
– Då kommer en Exuviance-expert till min salong och gör hudscanning och jag kommer ha fina rabatter på alla produkter. Det blir mitt stora firande och mitt sätt att ge något tillbaka till mina fina kunder.
Vid ett event kring månadsskiftet maj/juni kommer kunderna att erbjudas hudscanning och produkter till rabatterat pris. Efter 30 år som hudterapeut ser Ulrika fram emot många fler roliga år i yrket.
– Jag vill jobba så länge jag bara kan för jag tycker att det är det roligaste jag vet. Jag trivs när jag får jobba på mitt sätt och göra de behandlingar som jag tycker om. Självklart kollar jag alltid om det kommer nya behandlingar och går vidareutbildningar. Samtidigt finns det en gräns för vad man kan göra. Man kan inte behandla huden på hur många olika sätt som helst.