En varumärkesrapp marknadsföringsdag

Artisten Petter har nu kryddat karriären med att snacka om varumärkesbyggande. I onsdags kom han till Eskilstuna och Stora marknadsföringsdagen.

Eskilstuna2013-10-23 21:33

"Han gick från kneget till scenen och gick från bidrag till moms", är en textrad ur rapparen och entreprenören Petters självbiografiska text "King" som nu finns i boken "16 rader". Petter har lärt sig "marketing by walking". Frikostigt delade han med sig av sina olika misstag och lyckokast. En del har varit slump, en del har varit en genomtänkt strategi. Men som han konstaterar i låten King: "Och jag kan snacka mig fram, kan sälja mjölk till en ko".

Han berättade om en ny sida av sig själv - varumärkesgurun - och hur denna sida sakta men säkert vuxit sig allt starkare. Det framgick att han lärt sig allt "den hårda vägen".

— Det har inte alltid varit framgång. Mitt artistliv har varit en berg-och-dalbana och några år under början av 2000-talet var det riktigt tungt, avslöjar han.

Musiken är fortfarande hans kall.

— Det är trädet. Men jag måste också ha grenar och få utlopp för min kreativitet och nya idéer som jag kommer på, som till exempel restaurangen Käk.

För han har gått in som en tredje part i en helt ny restaurangverksamhet och har alltifrån klistrat hamburgerkartonger till att göra som i början av sin karriär innan artistlivet, att diska. Men mest har han varit den som skött all PR.

Petters bästa tips till att bygga ett lyckat varumärke är bland annat: Allt ska hänga ihop, tänk utanför ramarna, ha koll på den objektiva bilden av dig, satsa på korsbefruktning, vänt motgång till framgång, tänk på spin-off effekter, försök vara först, annars hitta en twist, påverka med ditt varumärke.

Petter har marknadsfört sig med kondomer för att marknadsföra plattan "En räddare i nöden", gjort en video med Susanne Reuter som hans mamma, instagrammat med ett bakomliggande syfte, genomfört en twitterkampanj som blev en vd-utmaning för att få in pengar till en god sak och mycket mera. Det mest spektakulära greppet är hur han fick en journalist som han tidigare varit lite på kant med att bli kidnappad i en video - dessutom blev de vänner på kuppen.

Men Petter stod inte för allt klokskap och alla nyttiga tips under Stora marknadsföringsdagen.

Marknadsföreningen i Eskilstuna var arrangör och ordförande Annika Edetun Lahtinen sa i inledningen:

— Varumärket är själen och känslan i marknadsföringen.

Martin Roos och Eva Norberg som håller i arbetet med att skapa en varumärkesplattform för Eskilstuna berättade vad de kommit fram till så här långt och en panel intervjuades av moderatorn Carl Tillenius. I panelen fanns bland annat SPP:s marknadschef Pino Roscino som sa:

— Varumärket byggs av varje möte med företaget och varumärket. Därför är medarbetarna viktiga i varumärkesarbetet.

De tre panelmedlemmarna fick i slutklämmen säga var sitt ord som de tycker är viktigast i ett varumärkesarbete. Pino Rosciono:

— Personlighet.

Irja Bäckström, vd för Parken Zoo:

Passion.

Susanne Karlsson, brand manager på Volvo CE:

— Trovärdighet.

De som besökte Stora marknadsföringsdagen fick ett matnyttigt innehåll serverat i ett rappt tempo.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om