Redan förra veckan var bilinspektör Patrick Zetterberg och hans kollegor på traktorjakt i Kjula. Just den dagen skedde inga körningar, men under ett nytt spaningsuppdrag på onsdagen fick trafikpolisen träff – då ett ekipage bestående av en lantbrukstraktor och ett släp fyllt med grus kunde vinkas in till vägkanten.
– När traktorn körs på det här viset kallas det för traktortåg vilket kräver högre behörighet. Det hade inte gossen som körde den här traktorn med ett vanligt B-körkort. Tyvärr kunde vi inte väga lasten men jag är rätt säker på att släpet var rejält överlastat också, säger Patrick Zetterberg.
Enligt tipsuppgifter till polisen kan körningarna ha hållit på så länge som ett år mellan grustaget i Kjula och olika nybyggen i logistikparken.
Föraren som togs med fingrarna i syltburken rapporterades för olovlig körning. Ytterligare en traktor ska ha setts köra grus men återvände aldrig till platsen efter polisens tillslag.
Företagaren bakom firman som äger traktorn anmäldes i sin tur för olaga yrkesmässig trafik och tillåtande av olovlig körning. Han rapporterades också för att ha anställt en person utan yrkeskompetensbevis, samt för skattebrott eftersom traktorn inte var skattad.
Byggfirman som gjort beställningen av jobbet anmäldes dessutom för att ha brutit mot sitt beställaransvar.
– Den som sparkat ut lastbilarna med yrkestrafiktillstånd som kört här från början och i stället tagit in den här aktören kommer förhoppningsvis få en företagsbot när åklagare och tingsrätt fått titta på ärendet, säger Patrick Zetterberg.
Då ekipaget saknat färdskrivare utfärdades det också en sanktionsavgift på 20 000 kronor per dag som körningarna skett.
– Genom dokumentation har vi konstaterat att de kört minst 13 dagar. Så det är bara att räkna på hur mycket det blir. Det är klart att när man väl torskar så blir det dyrt för alla inblandade parter.
Patrick Zetterberg ser allvarligt på de oseriösa aktörerna i åkerinäringen.
– Det är jättevanligt med oseriösa aktörer som är inne och kör. Samtidigt blir seriösa åkerier av med körningar och det blir en osund konkurrens.
Hur ska man få bukt med det här problemet?
– Firmorna som anlitar dem måste få kännbara straff, men så länge det finns en business i det så kommer det nog fortgå.