I början av året kom äventyrsföretaget Quezzle escape room till Eskilstuna och köpcentret Gallerian. Nu blir det ett till escape room då de öppnar Rymdskeppet i en del av Hemtex gamla lokal.
– Tanken var två rum från början, men vi började med ett medan vi byggde upp det andra, säger Jussi Aarnio, platschef på Quezzle escape room Eskilstuna.
Rummet har redan testkörts av Jennie Fröberg, spelmästare på Quezzle i Eskilstuna.
– Jag var den första att prova på Rymdskeppet och klarade av att komma ut med tre minuter kvar. När jag testade Bankrånet blev jag kvar i rummet när tiden var slut, så det här var betydligt roligare, säger Jennie Fröberg och skrattar.
Under pandemin har Quezzle escape room fungerat bra då de har haft besökarna väl utspridda.
– Det har haft många fördelar med separata grupper då det inte blir för många här på en gång då. Nu ser vi att företagen börjar komma igång då vi även får bokningar från företag, menar Jussi Aarnio.
De har delat upp arbetsordningen som spelmästare genom att Jussi jobbar måndag till onsdag och Jennie arbetar de övriga dagarna.
– Det roligaste är när man ser grupperna arbeta i rummet och hur de har olika lösningar på problemen. Folk testar allt som man kan testa och det är riktigt kul att se hur vissa tänker, berättar Jennie Fröberg.
Tanken är att Rymdskeppet är mer inriktat mot barnfamiljer medan Bankrånet är för ungdomar och äldre.
– Det märks i Rymdskeppet att det är riktat mot yngre. Men det fungerar lika bra för äldre, vi var vuxna som provkörde rummet första gången.
Rekordet i Bankrånet lyder på 22 minuter, av maxtiden 60.
– Jag satt och stirrade på övervakningskamerorna och förstår inte hur de kom ut så snabbt. De hade kört en hel del escape room på andra ställen innan och hade rätt tänk, det var helt otroligt, förklarar Jennie Fröberg.
Både Jussi och Jennie är Eskilstunabor och är helt överens om en sak:
– Den här staden behöver verkligen mer roliga saker att göra, många har väntat på det här och det tycker vi är kul.
Escape room-spel är en typ av fysiskt äventyr där deltagare blir inlåsta i ett rum och behöver använda rummets föremål för att lösa en rad av gåtor, hitta ledtrådar och komma ut under en begränsad tid, oftast en timme. Spelet bevakas hela tiden av en spelmästare som ger tips och ledtrådar vid behov.