Trafikverkets bidrag Stadsmiljöavtalet söks av kommuner som arbetar för en hållbar stadsutveckling och denna gång får Eskilstuna kommun pengar som ska gå till två nya cykelsatsningar.
– Vi sökte för tre objekt men fick bidrag för två. Det ena projektet är för att bygga cykelbanan i dalgången i Skiftinge Djursta, vid Ärsta. Det ska knyta ihop området på ett bättre sätt än idag. Det andra är i Torshälla, Vallbybron till Germundsgatan. När man kommer över kanalen finns det idag ingen bra cykelbana bort mot Spångagården och Torsharg, förklarar Petter Skarin, trafikplanerare på stadsbyggnadsförvaltningen vid Eskilstuna kommun, och tillägger:
– Det vi inte fick bidrag till är sista delen av Sundbyholm, de tyckte nog att det inte var tillräckligt stadsnära.
Han är lite förvånad över att det bara var 17 kommuner som sökte bidrag för att förbättra städernas cykelbanor.
– Det riktar sig mot cykelsatsningar och det borde finnas många fler, men jag vet att det var kort om tid att ansöka och sen genomföra projektet. VI hade flera projekt som passade in och ska påbörjas under nästa år.
Eskilstuna kommun hade ansökt om närmare tre miljoner kronor för satsningarna på dessa cykelbanor.
– Det är standard att få 50 procent av pengarna och det är vad vi fick.
Vad betyder stödet för kommunen?
– Vi får större möjlighet att genomföra fler projekt när vi får de här pengarna. Det blir ett bra tillskott för stadsbyggnadsförvaltningen.
Den totala summan denna gång var 75 miljoner till 17 kommuner och är den andra utbetalning i år, i den tidigare beviljades 205 miljoner.
– Det var snabba puckar då med vid ansökan och vi hann tyvärr inte med att söka den gången.
Pengarna ska bland annat gå till att förbättra möjligheterna att ta cykeln till skolan eller arbetet. Redan den 18 oktober finns det en ny chans att söka mer stöd för förbättring av kollektiv- och cykeltrafik.
Ska ni söka bidrag till fler kommande projekt?
– Jag tror inte att det är aktuellt, inte vad jag känner till just nu. Men vi har tid att söka under december och januari om vi skulle finna objekt som är lämpliga, avslutar Petter Skarin.
Fram till 2029 finns det årligen en miljard kronor att söka i stöd, under 2021 och 2022 görs också en extra statlig satsning på cykelåtgärder. Förstärkningen är på 300 miljoner kronor under 2021 och enligt den senaste budgetpropositionen 200 miljoner kronor för 2022.