– Vi ska lägga ner så kallade busskuddar. Vi har motsvarande sådana på Bergsgatan i Nyfors.
Det säger Anders Enesved som är avdelningschef på stadsbyggnadsförvaltningen.
Totalt fyra övergångsställen, tre i Eskilstuna och ett i Torshälla ska bli säkrare med hjälp av farthinder. Lösningen man valt kommer främst att påverka personbilar.
– Det är färdiga betongelement man lägger ner i marken. Bussar och lastbilar är så breda att de kan gränsla dem utan att det guppar så mycket men vanliga personbilar som har lite smalare mellan hjulen tvingas upp och får ett gupp på vägen.
I Eskilstuna handlar det om övergångsstället på Västeråsvägen vid Circle K, det på Västergatan i höjd med Västra Storgatan och ett av övergångsställena på Karl Hovbergsgatan i Skiftinge. I Torshälla är det övergångsstället på Eskilstunavägen vid Holmenleden som ska säkras.
– Vi kommer att arbeta nattetid eftersom vi inte vill påverka busstrafiken. Sista bussen går vid 23-snåret på kvällen och den första bussen går vid 05. Då räknar vi med att vi hinner med en busskudde per natt. Vi räknar med att arbetet kommer att ta två till tre veckor, men det beror lite på om vi stöter på några problem på vägen, säger Anders Enesved.
Men det kommer inte att vara konstant nattjobb vid alla fyra övergångsställen i flera veckors tid.
– Vi har ett arbetslag som tar ett i taget. Vi räknar som sagt med en busskudde per natt så med bägge körfälten blir det två nätter per övergångsställe. Vi har redan fräst ur asfalten där de ska vara. Vi kommer sedan justera ytan med ett gruslager och lägga ner det här och sedan på med ny asfalt. Busskuddarna är gjutna på fabrik och kommer i ett stycke.
Hur kommer nattsömnen att påverkas för de som bor i närheten?
– Vi hoppas att det inte ska störa eller bullra alltför mycket. Normalt jobbar vi på dagtid men nu har vi sökt polistillstånd för att få jobba på natten.
Hur har ni valt ut att det blir just de här övergångsställena?
– Det ska egentligen en trafikplanerare svara på. Men det handlar om att det är punkter där man ser att det finns ett behov av att sänka hastigheten.
Vad kommer varje övergångsställe att kosta?
– Vi har budgeterat för 500 000 kronor för exempelvis Västeråsvägen, så vi räknar med 250 000 per kudde monterat och klart.