Eskilstuna flygplats skulle kunna få chansen till mer skolflyg och även allmänflyg om Bromma flygplats läggs ned någon gång under 2025-2027. Detta visar en färsk utredning som presenterades under en presskonferens som Sveriges infrastrukturminister Tomas Eneroth höll under tisdagseftermiddagen.
Vad tycker du om den nya utredningen att Eskilstuna flygplats kan få allmänflyg och mer skolflyg om Bromma lägger ner?
– Det är bra att utredningen har lyssnat på oss och fångat det i rapporten. Eskilstuna flygplats har som bekant stora möjligheter för dels en bred utveckling inom flyg men även andra flygrelaterade verksamheter som service och underhåll med mera, säger David Hofmann, vd för Eskilstuna logistik, som driver Eskilstuna flygplats.
Planer på att lägga ned Bromma flygplats har tagits fram tidigare men om det skulle bli av nu finns det stora möjligheter till att Eskilstuna kan bli en av vinnarna på en nedläggning.
– Det skulle stärka Eskilstunas totalerbjudande och attraktivitet samt skapa flera direkta och indirekta arbetstillfällen.
Planen på att sälja flygplatsen, skulle det fortfarande vara aktuellt om det regeringen presenterat nu kan bli på riktigt?
– Oavsett ägare till flygplatsen så är min bild att denna möjlighet stärker flygplatsen och den potentiella utvecklingen, menar David Hofmann.
Även i Eskilstuna stadshus har man följt utvecklingen gällande Bromma och Eskilstuna flygplats.
– Vi har en flygplats i bra läge, med mycket goda förutsättningar, menar Jimmy Jansson.
Han konstaterar att flygplatsen kan anslutas till järnväg med relativt enkla medel och att det är en fråga som de arbetar med.
– Vi står till förfogande för regionen och Sverige och har regelbundet påpekat att Eskilstuna flygplats kan vara en viktig bricka i att både säkerställa tillgänglighet och kommunikationer i Sverige samtidigt som Stockholm med omnejd behöver kunna växa.
Han förklarar att det således finns en winwin-lösning
– Om viljan och förmågan att tänka nytt finns. Positivt att utredaren fångat detta.
Eskilstuna flygplats har under en tid varit ute för försäljning och tidningen har skrivit om åtminstone en av spekulanterna.
Är det fortfarande aktuellt med en försäljning?
– Vi tror nog att en privat aktör och privata pengar är bättre för utvecklingen. Och intresset för privata satsningar borde öka om Bromma behöver ersättas, menar Jimmy Jansson och avslutar:
– Vi vill lägga kommunala pengar på välfärd och sånt i första hand. Flygplats är inte vår kärnuppgift tänker vi.
Regeringens utredare av Bromma flygplats är Magnus Persson som har gjort bedömningen att Eskilstuna flygplats kan vara ett alternativ för det allmänflyg och skolflyg som i dag använder Bromma, liksom viss teknisk serviceverksamhet.
Magnus Persson säger att detta är en fråga för Brommas aktörer, kopplat till vilka verksamhetsförutsättningar som erbjuds på Eskilstuna flygplats respektive Arlanda och andra lokaliseringsalternativ.
Utöver Eskilstuna flygplats är det tänkt att Stockholm Arlanda, Västerås flygplats och Stockholm Skavsta flygplats ska ta över trafiken som i dag går till och från Bromma flygplats. Stockholm Skavsta har god kapacitet att fungera som en andra flygplats i Stockholmsområdet.