Det prestigefulla priset delas ut för tredje året i rad. 2018 blev kommunen snuvad på förstaplaceringen efter Lerum.
Nu finns en ny chans.
– Det är roligt att vi håller oss på toppen. Vi har satsat på att bygga ut infrastrukturen för laddstolpar i Eskilstuna, samtidigt som vi ser att många privata aktörer sätter upp egna laddplatser, säger Kristina Birath.
Eskilstuna är en av fem kommuner som gör upp om "Laddguldet". Årets övriga finalister är Vingåker, Torsby, Uddevalla och Kungsbacka.
Den 3 juni koras vinnaren i Stockholm med prisutdelning av energi- och digitaliseringsminister Anders Ygeman.
Tävlingen instiftades 2017 av Fortum Charge & Drive, 2030-sekretariatet och Power Circle. Vinnaren är den kommun som erbjuder bäst förutsättningar för omställningen till elfordon – och därmed också ett bättre klimat.
I nomineringen lyfts det fram att Eskilstuna kommun "imponerar med sitt mål om att 2020 ha en fossilfri fordonsflotta", ett mål som kan nås redan under 2019.
– I många av våra egna verksamheter går vi över till eldrift. Vi har 12 elbussar som kör runt i stan. Ett annat exempel är arbetsmaskiner så som lövblåsare och mindre fordon som används av parkförvaltningen, där vi bytt från bensinmotor till el. Förutom miljönyttan bidrar de även till en bättre arbetsmiljö eftersom de är tystare än motordrivna alternativ, säger Kristina Birath.
Kommunen har en relativt stor fordonsflotta med nästan 400 fordon som drivs av förnybara bränslen.
– Ungefär 100 av dem är elbilar. Resten drivs på etanol, biogas och dieselersättning. Kommunen har en egen biogasproduktion, men det vi framför allt behöver förbättra är att få till fler tankställen, säger Kristina Birath.
Har kommunen planer på att köpa in fler elbussar?
– Nej. Vi har valt ut de linjer som lämpar sig för elbussar eftersom de inte kan köra så långt innan de måste laddas. Vi kommer nog att ligga på det antalet framöver också.
Forskarna är oeniga om hur miljövänliga elbilarna verkligen är, om man räknar in själva tillverkningen av framför allt batterierna. Har kommunen köpt in elbilar med batterier som är gjorda i miljövänliga fabriker utan kolkraft?
– Nej, jag tror inte att vi ställer några såna krav ännu. Men vi jobbar hela tiden tillsammans med andra kommuner för att hitta de bästa alternativen. Det här är en jätteviktig fråga, vi måste tänka på hela livscykeln för elbilarna och hur man ska kunna återvinna batterierna bättre än i dag.